1.2 bruggen & viaducten stadsbrug de oversteek.jpg

Inspectie en Beheer Bouw & Infra module 1 / Toestandsinspectie & conditiemeting

Ga naar het aanmeldformulier
Consistente en betrouwbare inspectieresultaten!
Mede door de groeiende risico's is het belang van inspecties de afgelopen jaren sterk toegenomen. Voorheen lag de focus op het vastleggen van de aangetroffen toestand en luidde het advies meestal 'oplossen' en 'herstellen'.
Tegenwoordig wil de beheerder een compleet overzicht (met alle relevante informatie) van bovendien beheersbare risico's. Deze opleiding maakt de beheerder meer een 'netwerkregisseur', die vanuit een wirwar aan inspecties (technische inspectie, functioneringsinspectie, nulinspectie, besteksinspectie, etc.) een samenhangend stelsel kan maken.

Profiel opleiding iBK-2

Startdatum voorjaar 2018 Functioneringsniveau hbo / hbo+
Cursusplaats Gouda Studielast
(uur)
250 uur
Contacturen 11 lesmiddag/avonden van 6 uur Kenniseenheden 20
Kosten in € (ex. b.t.w.) 1.955,- niet-leden 2.160,-

Bestemd voor

De opleiding is bestemd voor:
- schouwers & junior inspecteurs (Niveau I)
- inspecteurs en adviseurs en andere betrokken medewerkers van adviesbureaus en (overheids)-opdrachtgevers (NiveauII)

Lestijden

15.00 - 21.00 uur

Vooropleidingseisen

Er is afhankelijk van het beoogde niveau een HBO-opleiding  met de nodige bijscholing en/of ervaring  ( Module 1 ) tot een HBO+  (Module 2)  vooropleiding vereist.

De gehele opleiding is modulair ingericht. Zodoende zijn alleen die modules van belang die nog niet beheerst worden. Op basis van EVC zijn er vrijstellingen te verkrijgen.

Examen / Bewijs van Deelname

Er worden schriftelijke toetsen afgenomen per niveau.
De deelopleidingen worden afgesloten met tentamens en/of  een case.

Toestandsinspectie en conditiemeting Kunstwerken m.t.v. CUR 117

Inleiding kennis diverse materialen
Constructie kennis diverse materialen
Inspectie installaties
Inspectie typen
Inspectie kunstwerken
Regelgeving & Veiligheid
Excursie
Case

Resultaat

Na het volgen van module 1 ben je in staat om constructies en inspectietypen te herkennen en objectief visuele afwijkingen en bijzonderheden te kunnen benoemen en vastleggen. Je kunt een goede toestand/conditiemeting vastleggen en geeft voorstellen voor herstel en maatregelen. Ook ben je in staat om de relatie tussen diverse inspectietypen te onderscheiden en te verbijzonderen. Met module 2 kun je prioriteringsmaatregelen aangeven op basis van de aanwezige risico’s en bepaal je zowel urgentie als budgetteringen. Beide modules worden afgesloten met een examen. Hiervoor verkrijg je een deelcertificaat. Als je beide deelcertificaten hebt behaald, ontvang je een diploma.

Methode

De cursus wordt wekelijks gegeven gedurende 11 lesdagen (Niveau II) c.q. 10 lesdagen (Niveau III). Een lesdag bestaat uit 6 lesuren.

Cursuscoördinator

DSC_7107 Peter.jpg