7.1 betontechnologie pont d ela rťpublique montpellier-.jpg

21-11-2014 Bekendmaking winnaars ENCI Studieprijs 2014

Tijdens de Betondag 2014 in Rotterdam werden de prijswinnaars bekend gemaakt van de ENCI Studieprijs 2014.   Dit jaar zijn er 13 studies, waarin het materiaal beton of cement een overheersende rol speelt, aan de jury ter beoordeling aangeboden. Dit zijn inschrijvingen van studenten van  Nederlandse en Vlaamse Universiteiten (7), Hogescholen (5) en Professional Masteropleidingen (1). Hiervan zijn door de jury 8 studies genomineerd voor een prijs.

Tijdens de prijsuitreiking gaven de genomineerden nog een korte toelichting op hun studie om het aanwezige publiek ervan te overtuigen dat juist zijn/haar studie in aanmerking komt voor de extra Publieksprijs.
De winnaar hiervan wordt morgen na de stemming door het publiek direct bekend gemaakt.
De jury voor de ENCI Studieprijs 2014 stond onder leiding van prof.dr.ir. Theo Salet, hoogleraar op de Technische Universiteit Eindhoven en tevens werkzaam bij Witteveen +Bos Raadgevende Ingenieurs. Meer informatie over de leden van de jury vindt u op de website, www.encistudieprijs.nl.

Er worden dit jaar de volgende prijzen toegekend:
- categorie Universiteit: een eerste en tweede prijs, een gedeelde eervolle vermelding;
- categorie Hogeschool: een eerste prijs en een gedeelde eervolle vermelding;
- categorie Professional Masteropleidingen: een eervolle vermelding.

De winnaars in de categorie Universiteit zijn:
 -          Eerste prijs: "Tegengaan van wapeningscorrosie door zelfherstel van scheuren in beton" door Sam Vantyghem van de Universiteit Gent.
-          Tweede prijs:  "Magnetically orienting steel fibres in self-compacting concrete" door Mark Wijffels van de Technische Universiteit Eindhoven.
-          Eervolle vermelding: "Effect van het type superabsorberende polymeer op de zelfhelende eigenschappen in beton, al dan niet in combinatie met bacteriŽle werking" door Kenny D'Halluin van de Universiteit Gent.
-          Eervolle vermelding: "Het modelleren van discrete scheurvorming in beton" door Steven Jelle Schoenmakers van de Technische Universiteit Eindhoven.

De winnaars in de categorie Hogescholen zijn
:
-          Eerste prijs: "De toepassing van vezelwapening bij traditioneel funderingsherstel" door Tom Godthelp van de Hogeschool van Amsterdam.
-          Eervolle vermelding: "Staalvezelbeton in keldervloeren" door Maikel van Dooren van de Hogeschool Utrecht.
-          Eervolle vermelding: "Oud beton in nieuw beton" door Niels Loozeman en Teun Hoogeveen van de Hogeschool Windesheim.
De winnaar in de categorie Professional Masteropleidingen is:
-          Eervolle vermelding: "Het onderwijscentrum Noordwestcluster te Utrecht" door Youness Lyousoufi van de MSEng opleiding van de Betonvereniging.

Prijswinnaars ENCI Studieprijs 2014

Betondag 2014 Winnaars ENCI Studieprijs IMG_9879.jpg

Brochure Winnaars ENCI Studieprijs

Brochure_winnaars_ENCI_Studieprijs_2014 vs3 .jpg

Publieksprijs

Betondag 2014 Publieksprijs Mark Wijffels IMG_9893.jpg

In een kort tijdsbestek de waarde van je studie laten beoordelen door studenten en professionals, dat was de uitdaging voor de genomineerden op de Betondag.
Daarmee laat een genomineerde zien wat hij/zij aan  overtuigingskracht kan aanwenden om juist zijn/haar studie extra cachet te geven.
Het resultaat? Een extra oorkonde en extra media-aandacht.

De publieksprijs is dit jaar gewonnen door Mark Wijffels.
Magnetically orienting steel fibres in self-compacting concrete. De werking van vezels in beton is afhankelijk van de vezeloriŽntatie en hierdoor indirect ook van de stromingsrichting en een eventuele wandwrijving. Wat ligt er meer voor de hand dan de vezeloriŽntatie achteraf te corrigeren met behulp van een
magnetisch veld en zo de aanwezige vezels effectief te benutten? De onderzoeker heeft zich niet alleen zelf deze vraag gesteld, hij heeft er ook op een unieke wijze invulling aan gegeven door  middel van een zeer uitgebreid en vernieuwend onderzoek.
Binnen het onderzoek is een magnetische spoel ontwikkeld, waarmee op een geheel eigen, onderzoekende wijze de inwerking van een magnetisch veld op staalvezels wordt getoond. De jury heeft veel waardering voor het theoretisch ontwerp van de spoel, de experimenten die zijn uitgevoerd bij verschillende stroomsterkteniveaus in relatie tot de viscositeit van het mengsel en de analyse van het resultaat, compleet met  beeldverwerkingstechnieken. Waardering vooral ook voor de durf om een nieuw onderzoeksgebied te betreden, zonder een zekerheid op resultaat. Het onderzoek is zeer uitgebreid opgezet en van hoog niveau. De onderzoeker geeft blijk van een volwassen zelfkritische houding jegens de onderzoeksresultaten en inspireert hopelijk velen met een onwrikbare overtuiging dat, mits juist toegepast, de methode in de praktijk moet kunnen werken.

Ir. P. Bloklandhuis BŁchnerweg 3      Postbus 411 2800 AK Gouda            KvK 40464045 IBAN: NL32 RABO 0322 4169 06