5.3 restauratie-reparatie transformatie de holland.jpg

27-5-2015 Handboek Uitvoering Betonwerken online, Stubeco en Betonvereniging

Op donderdag 16 april jl. tijdens Stubeco jaarvergadering ging het nieuwe digitale Handboek Uitvoering Betonwerken (HUB) van Stubeco en Betonvereniging online. Henk Schuurman en Henk Wapperom hebben namens respectievelijk Stubeco en Betonvereniging het herschrijven van het HUB en het digitaliseren begeleid. Gezamenlijk gaven ze een presentatie op de jaarvergadering.

Het idee voor een nieuw (analoog) handboek ontstond in oktober 2011 tijdens een vergadering tussen Betonvereniging en Stubeco. Begin 2012 werd het idee bijgestuurd naar een webbased uitvoering; pdf of digitaal XML-platform; uiteindelijk werd gekozen voor de laatste uitgave, zodat continu aanpassingen mogelijk zijn.
In november 2013 werd de overeenkomst gesloten. Op basis van de overeenkomst zou Stubeco haar kennis en studierapporten inbrengen en Betonvereniging de dictaten van haar cursussen. Lancering was voorzien op Betondag 2014 en de publicatie zou worden ontsloten via www.betonacademie.nl.

Gekozen werd voor een indeling in de volgende 10 hoofdstukken: 1) Berekenen hulpconstructies, 2) Bekistingen, 3) Bijzondere uitvoeringsmethoden, 4) Prefab beton in uitvoering, 5) Wapening, 6) Voorspanning, 7) Dilataties, voegovergangen en ITSO's, 8) Beton als bouwmateriaal, 9) Beknopte betontechnologie en 10) Uitvoering van betonwerken.
Tijdens het schrijfproces bleek door onvoorziene obstakels en op handen zijnde nieuwe normen de lancering op Betondag 2014 niet haalbaar.  De nieuwste normen moesten natuurlijk wel opgenomen worden in het nieuwe HUB.
Op hoofdstuk 4 (herziening van prefab beton in uitvoering) en hoofdstuk 7 (nieuw te schrijven dilataties,  voegovergangen en ITSO's) na is het HUB gereed. Een nieuw op te richten studiecel door Stubeco moet het onderhoud doen van het HUB en de inhoud verrijken.

Jaap Balkenende (voorzitter Stubeco) en Frens Pries (directeur Betonvereniging) introduceerden door een tijdelijk wachtwoord prijs te geven het startsein voor het online gaan van het HUB. Beide heren benadrukten de noodzaak voor behoud van kennis en bedankten de schrijvers van het HUB.

Betonvereniging HUB online 20150416.jpg

Ir. P. Bloklandhuis BŁchnerweg 3      Postbus 411 2800 AK Gouda            KvK 40464045 IBAN: NL32 RABO 0322 4169 06