1.1 bruggen & viaducten verlengde waalbrug.jpg

B. Natte waterbouw

Hoogwatergeul Veessen – Wapenveld WINNAAR

B4 Hoogwatergeul Veessen-Wapenveld.jpg

Tegengesteld aan onze lange traditie van water tegenhouden wordt het water dit keer doorgelaten, als onderdeel van het programma Ruimte voor de Rivier, waarbij met een betere doorstroming van het rivierwater de kans op overstromingen wordt verlaagd. Twee bruggen van 800 m lang aan de uiteinden van de hoogwatergeul zijn tevens waterinlaat, respectievelijk uitlaat. De beide bruggen zijn in samenwerking van constructeur en (landschap)architect prachtig in de uiterwaarden van de IJssel ingepast en voegen een nieuwe monumentale vorm toe aan ons rivierenlandschap. Op een manier waarbij natuurlijke en agrarische functies behouden blijven en zelfs worden versterkt.

LNG zeesteiger Duinkerken

B3 lng zeesteiger duinkerken.jpg

Hoogwaardige prefab betononderdelen vinden hun weg naar het buiten-land. Waar door hoge kwaliteitseisen voor een grote LNG-steiger een Franse energiereus in Duinkerken kiest voor Hollandse kwaliteit. Waar de betonconstructie niet alleen zware marine omstandigheden moet weerstaan; ook de overslag van LNG stelt hoge eisen aan de constructie. Bijvoorbeeld doordat in geval van lekkage de constructie bestand moet zijn tegen extreem lage temperaturen. De relatief grote transportafstand van de hoogwaardige prefab elementen vanuit Nederland, bijna vanzelfsprekend over water, bleek meer dan de moeite waard.

GBF Windmolenfundatie, Noordzee

B5 gbf windmolenfundatie.jpg

De 'Gravity Base Foundation' levert een nieuwe toepassing van een tech-niek waar Nederland in de wereld beroemd om is: afzinken. Niet voor de winning van fossiele brandstoffen, zoals ooit eerder is gedaan, en ook niet voor tunnels deze keer. Wel voor duurzame wind energie winning op zee. Met omstandigheden die op volle zee met stroming en golven uitdagend zijn voor plaatsing. Zonder de noodzaak om op zee te heien en met een concept dat na de levensduur verwijderd kan worden zonder noemenswaardige sporen achter te laten. Een prachtige innovatie die laat zien waar Nederland sterk in is.