4.1 utiliteitsbouw ov terminal arnhem.jpg

F. Betontechnologie

Ultraslanke hybride trap hoofdkantoor ABT, Velp WINNAAR

F15 Ultraslanke hybride trap hoofdkantoor abt.jpg

Deze ultraslanke hybride trap illustreert de mogelijkheden van zelfverdichtend ultra hoge sterkte beton. Met een betondikte van circa vijf centimeter overspant de trap een afstand van bijna zes meter. Een elegante verbinding met de glazen balustrade waarmee de totale constructie steviger wordt, zorgt voor een doeltreffend constructief en esthetisch samenspel tussen beton en glas. Het geheel straalt eenvoud en vakmanschap uit en ontleent daaraan zijn schoonheid.

Toepassing dunne betonplaten, Eindhoven

F16 Toepassing dunne betonplaten.jpg

Voor de renovatie van de Zeelsterbrug bij Eindhoven zijn geprefabriceerde dunne (40 mm) elementen van ultra hoge sterkte beton (C200) toegepast. Vanwege de hoge sterkte en stijfheid van de elementen kon worden be-spaard op gewicht en was versterken van de bestaande fundering niet no-dig. De besparing op materiaal leidde tot een reductie van de CO2  footprint met 30% ten opzicht van een alternatief in traditioneel beton C30/37).

3D Fietsbrug, Gemert

F17 3D Fietsbrug.jpg

Printen van beton behoort tot een van de nieuwe technieken voor het vervaardigen van betonelementen. BAM Infra Nederland en de TU Eindhoven hebben de printtechniek toegepast voor de innovatieve oplossing van een 3D-geprinte voorgespannen betonnen fietsbrug bij Gemert. De fietsbrug is acht meter lang, drie-en-een-halve meter breed en negentig centimeter dik en is opgebouwd uit elementen die later aan elkaar zijn gelijmd en voorgespannen.
Het project illustreert de mogelijkheden van de printtechniek alsook het resultaat van samenwerking tussen bedrijven en universiteit.