4.1 utiliteitsbouw ov terminal arnhem.jpg

Logo EPI Kenniscentrum.jpg

Ga naar het aanmeldformulier
Constructies (her)berekenen op Aardbevingsbelastingen

In Noord-Nederland ontstaan aardbevingen door de gaswinning in dit gebied. Deze aardbevingen zorgen voor de nodige uitdagingen op constructief terrein. Huizen, gebouwen en kunstwerken raken beschadigd. Hierdoor is er grote behoefte aan nieuwe kennis, voldoende geschoold personeel en werkende oplossingen in aardbevingsbestendige (ver)bouw- en herstelwerkzaamheden, die bovendien snel en constructief veilig kunnen worden toegepast. Deze nieuwe opleiding gaat met name in op de bouw- en geotechnische facetten van deze omvangrijke maatschappelijke problematiek.

Profiel opleiding abv-2

Startdatum medio 2018 Functioneringsniveau hbo / TU (5)
Cursusplaats Groningen Studielast

week 7
- Kennistoets

Resultaat

Het doel van de opleiding is om deelnemers over voldoende theoretische en praktische kennis en vaardigheden te laten beschikken om (preventieve) versterking van bouwwerken en kunstwerken te realiseren in aardbevingsgebied. Hiervoor komen aan bod: kennis van dynamica, normen m.b.t. Eurocode 8 (aardbevingen), NPR 9998, diverse toepassingen van bouwmaterialen en constructies in het aardbevingsgebied m.b.t. metselwerk, staal, hout, beton, funderingsaspecten, modelleringssystemen en verschillende rekenvoorbeelden.

Bestemd voor

De opleiding is bestemd voor adviseurs, constructief ontwerpers, constructeurs en toezichthouders alsook voor geo-technici, ontwerpers van nieuwbouw en herstellers van bestaande bouw, die in hun werk te maken krijgen met de aardbevingsproblematiek.

Lestijden en duur

De lesdagen duren van 9:15 tot 16:15 met een pauze van een half uur. In totaal zijn er zes lesdagen per module die afgesloten worden met een kennistoets op dag 7.

Vooropleidingsvereisten

Je hebt ten minste een opleiding op Bachelorniveau met 5 jaar ervaring c.q. Masterniveau. Daarnaast moet je module 1 hebben afgerond met een positief resultaat.

Examen / Bewijs van Deelname

De cursus wordt afgesloten met een toets.

Cursusopzet

Folder Opleiding Aardbevingsbestendig ontwerpen en herstellen_2017 20170424.jpg

De opleiding bestaat uit 2 modulen. Tijdens de modulen wordt geoefend met praktijkcasussen. Beide modulen worden afgesloten met een kennistoets. U dient module 1 met goed gevolg af te sluiten om te kunnen starten met module 2.

Kenniseenheden

Voor elke module kunt u 28 KE/PE punten behalen voor het Constructeursregister. Daarnaast zijn beide modules onderdeel van de Erkenningsregeling van Centrum Veilig Wonen.

Cursuscoördinator

DSC_7107 Peter.jpg

Peter Hoes
e: peter@betonvereniging.nl
t: 0182 - 539 858
ontwikkeling opleidingen

De opleiding is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met
de onderstaande brancheorganisaties en instellingen.

Afbeelding samenwerking CABV.jpg