4.1 utiliteitsbouw ov terminal arnhem.jpg

17.00 uur – 21.00 uur
Locatie: Betonvereniging Gouda

Inloop vanaf 17.00 uur; broodmaaltijd van 18.30 – 19.00 uur

Vraagt u zich ook af waarom twee jaar na publicatie in Cement het artikel Waterdichtheid van betonconstructies nog altijd tot de 5 meest gedownloade artikelen behoort? Kennelijk worstelen we nog altijd met dit onderwerp en hanteren we niet de juiste aanpak!

Waterdicht beton bestaat in theorie niet. Het materiaal zelf is immers poreus, waardoor er altijd wel enig transport van water(damp) mogelijk is. Omdat de verdamping aan het oppervlak meestal veel groter is dan het eventuele vochttransport dat door het ongescheurde beton plaatsheeft, is het beton in de praktijk echter wel waterdicht.
Het grote probleem voor waterdichte betonconstructies zijn echter de scheuren in het beton. Maar ja, beton moet wel scheuren om de wapening zijn werk te laten doen. Zijn de scheuren te groot en doorgaand, dan treedt onherroepelijk lekkage op. Scheurwijdtebeheersing is dan ook een belangrijk ontwerpaspect. De constructeur kan hierbij verschillende strategieën volgen. Samenspraak met de uitvoerder en de betontechnoloog is daarbij van cruciaal belang.
Daarnaast vragen ook de horizontale en verticale stortnaden, doorvoeren zoals kabels en leidingen en centerpennen de nodige aandacht. En bovenal is voor het storten, verdichten en nabehandelen van het beton vakmanschap vereist.

AC 20180125 Stortstrook in betonvloer bouwkuip webversie.jpg

17.00 – 17.30 uur Inloop met koffie/thee

17.30 – 18.00 uur Ontwerpen van een waterdichte kelderconstructie: Mission (im)possible?
Sander Vernooij, BAM Advies & Engineering

18.00 – 18.30 uur Betontechnologische maatregelen; niet alleen aandacht voor het beton tussen de scheuren
Eelco van der Weij, VolkerInfra

18.30 – 19.00 uur Broodmaaltijd

19.00 – 19.30 uur Uitvoering van een waterdichte kelderconstructie
Leo Gielbert, Mobilis/TBI-Infra

19.30 – 20.00 uur Kelders in prefab beton; waterdichte kwaliteit vanuit de fabriek
Wim van Looijengoed, MBS Kelderbouw

20.00 – 20.30 uur Mocht er toch nog watersnood komen, dan hebben we altijd nog de injectiespuit
Chris Uittenbogaard, SealteQ

20.30 – 21.00 uur Nababbel met drankje

KE/PE punten

Deelname levert u 2 KE/PE-punten op voor het Constructeursregister.

Aanmelding

U kunt zich aanmelden door het  aanmeldingsformulier  naar de Betonvereniging te verzenden.  Het verschuldigde bedrag is voor aanvang van de bijeenkomst overgemaakt op ING Gouda IBAN: NL98 INGB 0000 3512 39 BIC: INGBNL2A t.n.v. Betonvereniging Gouda, onder vermelding van 'Naam Studiedag' en de naam van de deelnemer(s).

BTW-nummer NL00.26.08.443.B.01
Wegens fiscale redenen zijn wij verplicht u een factuur te sturen.
Bij annulering van uw aanmelding tot uiterlijk één week voor het evenement zal het overgemaakte bedrag worden gerestitueerd minus € 25,- (incl. 21% b.t.w.) administratiekosten. Bij annulering daarna is geen restitutie mogelijk. Annuleren dient schriftelijk te geschieden.

€ 150,-  voor leden van de Betonvereniging (incl. b.t.w.)
€ 195,-  voor niet leden (incl. b.t.w.)
€ 25,-  voor gepensioneerde leden en studentleden van de Betonvereniging (incl. b.t.w.)

Meer Informatie

Heeft u naar aanleiding van dit programma nog vragen, neemt dan gerust contact op met de Betonvereniging ing. H.H. Wapperom
0182-539 233, of stuur een e-mail naar studiedagen@Betonvereniging.nl