5.1 restauratie-reparatie coentunnel.jpg

20e editie

TU Eindhoven Betonprijs 1979.jpg

In 2017 organiseert de Betonvereniging alweer de 20ste editie van de Betonprijs. Tijd om even achterom te kijken!
De eerste Betonprijs werd uitgereikt tijdens de Betondag 1979. Winnende projecten waren: Dunlin A, boor- en productieplatform, Havenlichten Hoek van Holland en Gebouw voor Werktuigbouwkunde Technische Hogeschool, Eindhoven. Drie projecten kregen een eervolle vermelding.

Inzendingen waren er vanaf het begin in vier categorieŽn: Woningen, Gebouwen, Bruggen/Viaducten en Andere bouwwerken. Uit alle inzendingen werd soms slechts ťťn winnaar uitgekozen. Naderhand kreeg elke categorie zijn eigen prijs. Het bleek voor de jury namelijk onmogelijk een gebouw met een sluis of een brug te vergelijken. In een latere fase werden behalve constructies ook persoonlijke prestaties beloond, met categorieŽn als Betontechnologie, Uitvoering, Constructief ontwerp en Restauratie/reparatie.

In de loop der jaren is de Betonprijs een prestigieuze prijs geworden bij alle betrokkenen in het bouwproces: opdrachtgevers, architecten, constructeurs, aannemers, toeleveranciers en andere betrokkenen. Niet zelden kreeg de bij de prijs behorende plaquette een zichtbare en prominente plek in de constructie.

In veertig jaar zijn er verrassende, onverwachte en opvallende, creatieve en innovatieve projecten voorbijgekomen. In totaal zijn er 1504 projecten ingediend, waarvan er 80 als winnaar zijn bekroond. Nog eens 54 projecten kregen een eervolle vermelding.

Ook in economisch minder florissante tijden was de betonsector in staat onverminderd prachtige en nuttige projecten op te leveren, zoals de ingezonden projecten steeds weer lieten zien. Het is dan ook tekenend dat het aantal aanmeldingen voor de Betonprijs niet afnam in die tijden.

De jury is elk jaar onder de indruk van de ingezonden kwaliteit. Dit zorgt dan ook voor verhitte debatten tijdens het overleg. Een inzending wordt beoordeeld op een aantal onderscheidende criteria: Technologische nieuwheid, Interdisciplinaire samenwerking, Schoonheid, Maatschappelijk belang en Duurzaamheid. In de loop der jaren zijn deze criteria veranderd. Duurzaamheid bijvoorbeeld is in de hedendaagse bouw een belangrijke discipline!

Als illustratie van veertig jaar historie brengen we in de komende nummers van BV-nieuws enkele winnende projecten uit het verleden onder uw aandacht. Dit moet u toch stimuleren uw project van vandaag in te dienen!

Ir. P. Bloklandhuis BŁchnerweg 3      Postbus 411 2800 AK Gouda            KvK 40464045 IBAN: NL32 RABO 0322 4169 06