8.3 constructief ontwerp  brug over het van starkenborghkanaal 2015-70.jpg

I. Eervolle vermelding

Dafne Schippersbrug, Utrecht EERVOLLE VERMELDING

I1 Dafne Schippersbrug.jpg

Er was één project waarvoor de jury bijzondere aandacht had en waarvan zij vond, hoewel het materiaal beton te weinig substantieel aanwezig was om in aanmerking te komen voor een prijs, dat het project een vermelding verdiende. Het is het project dat ingezonden is onder de titel:
Dafne Schippersbrug.
De Dafne Schippersbrug is een bijzonder project vooral op maatschappelijk gebied. De Dafne Schippersbrug is een sleutelproject dat onderdeel uitmaakt van de nieuwe fietsroute, die de oude binnenstad van Utrecht verbindt met de nieuwe uitbreiding Leidsche Rijn. Wat zo bijzonder is aan het project en met name het knooppunt ter plaatse van de brug, is de aandacht voor de stedenbouwkundige inbedding, waarbij de route met een elegante krul het hoogteverschil tussen weg en brug oplost. Hierbij worden door de sierlijke vorm van het fietspad de openbare ruimte met park en basketbalveld ingesloten en de nieuwe Montessorischool aan het Victor Hugoplantsoen als vanzelf omarmd. Een betere uitnodiging om met de fiets naar school te gaan kan je je niet wensen.
Met recht heeft de jury besloten dit project een Eervolle Vermelding te geven.