1.1 bruggen & viaducten verlengde waalbrug.jpg

Wapenen in de Praktijk

Wapenen in de praktijk.jpg

Zelfstandig wapenings- en sparingstekeningen maken

Aan de hand van theorie, oefeningen en tekenopdrachten krijgen de deelnemers kennis en praktische vaardigheden toegereikt om zelfstandig wapenings- en sparingstekeningen te maken en betonconstructievormen op te zetten. Tijdens de cursus wordt een bezoek gebracht aan een wapeningscentrale.

Profiel opleiding mod

Startdatum 27-9-2017 Functioneringsniveau hbo (5)
Cursusplaats Gouda Studielast
(uur)
100 uur
Contacturen 6 avonden van 3 uur Kenniseenheden n.v.t.
Kosten in € (ex. b.t.w.) 1.425,- niet-leden 1.750,-
Examen 20-12-2017

Bestemd voor

De cursus is bestemd voor:
- tekenaars/modelleurs bij ingenieursbureaus, aannemers, overheid en prefab-betonproducenten

Lestijden

de lesdagen zijn allen op woensdagen van
18.00 - 21.00 uur.

Vooropleidingsvereisten

Voor de cursus is een diploma HBO Civiele techniek of Bouwkunde of relevante werkervaring gewenst. Cursisten met een MBO-diploma Bouwkunde of Infratechniek kunnen worden toegelaten nadat zij voor het eerste semester van de opleiding Betonconstructeur ASEng een deelcertificaat hebben behaald. Bij twijfel biedt overleg met het bureau van de Betonvereniging uitkomst.

Examen

De lessen worden telkens afgesloten met een huiswerkopdracht. Halverwege de cursus wordt een bezoek gebracht aan een wapeningscentrale. De cursus wordt afgesloten met een examenopdracht. Bij voldoende resultaat wordt een diploma Betontekenaar BV verstrekt.

Resultaat

Na het volgen van de cursus heb je de kennis en praktische vaardigheden die vereist zijn om zelfstandig wapenings- en sparingstekeningen te maken. Tevens kun je betonconstructievormen opzetten, waarbij de inpassing van wapening in de betonconstructie leidend is. Bij goed resultaat verkrijg je een diploma.

Methode

De cursus bestaat uit zes avonden van drie lesuren. De lessen zijn tweewekelijks op woensdag. Het middagprogramma is gewijd aan de theorie omtrent wapening. Daarbij wordt het Handboek Praktisch Wapenen gebruikt.  Waar mogelijk worden praktijksituaties 3D in beeld gebracht.

Cursusco÷rdinator

Henk 2013.jpg

Henk Wapperom
e: henk@betonvereniging.nl