8.2 constructief ontwerp  winkelcentrum t loon.jpg

Inspectie en Beheer Bouw & Infra module 2 / Instandhoudingsinspectie & Advieswerk

Ga naar het aanmeldformulier
Consistente en betrouwbare inspectieresultaten!

Mede door de groeiende risico's is het belang van inspecties de afgelopen jaren sterk toegenomen. Voorheen lag de focus op het vastleggen van de aangetroffen toestand en luidde het advies meestal 'oplossen' en 'herstellen'. Tegenwoordig wil de beheerder een compleet overzicht (met alle relevante informatie) van bovendien beheersbare risico's. Deze opleiding maakt de beheerder meer een 'netwerkregisseur', die vanuit een wirwar aan inspecties (technische inspectie, functioneringsinspectie, nulinspectie, besteksinspectie, etc.) een samenhangend stelsel kan maken.

Profiel opleiding iBK-3

Startdatum 26-9-2017 Functioneringsniveau hbo (5)
Cursusplaats Gouda Studielast
(uur)
120 uur
Contacturen 10 lesmiddag / avonden van 6 uur Kenniseenheden 16
Kosten in € (ex. b.t.w.) 2.155,- niet-leden 2.515,-

Bestemd voor

Adviseurs die adviesrapporten opstellen, inclusief een volledige risicoanalyse, en deze afstemmen met de opdrachtgever.

Lestijden

15.00 - 21.00 uur

Vooropleidingsvereisten

Er is afhankelijk van het beoogde niveau een MBO-opleiding ( niveau I ) met de nodige bijscholing en/of ervaring  ( Niveau II ) tot een HBO+  ( niveau III ) vooropleiding vereist.
De gehele opleiding is tevens modulair ingericht. Zodoende zijn alleen die modules van belang die nog niet worden beheerst. Op basis van EVC zijn er vrijstellingen te verkrijgen

Examen / Bewijs van Deelname

Na elke processtap dient de cursist een opdracht, die bij de ontvangen leerstof hoort, te maken en vóór de volgende cursusdag in te leveren.
Aan het einde van de cursus maakt de cursist één volledig Instandhoudingsadvies van de gemaakte opdrachten en presenteert dit voor de gehele groep. Het cijfer wordt samengesteld uit alle onderdelen.

Inspectieplan
Informatieoverdracht
Risicoanalyses
Faalwijze Assetmanagement
Advies en rapportage Beheer & onderhoud
Presentatie eigen case

Resultaat

Na het volgen van module 1 ben je in staat om con-structies en inspectietypen te herkennen en objectief visuele afwijkingen en bijzonderheden te kunnen benoemen en vastleggen. Je kunt een goede toestand/conditiemeting vastleggen en geeft voorstellen voor herstel en maatregelen. Ook ben je in staat om de relatie tussen diverse inspectietypen te onderscheiden en te verbijzonderen. Met module 2 kun je prioriteringsmaatregelen aangeven op basis van de aanwezige risico's en bepaal je zowel urgentie als budgetteringen. Beide modules worden afgesloten met een examen. Hiervoor verkrijg je een deelcertificaat. Als je beide deelcertificaten hebt behaald, ontvang je een diploma.

Methode

De cursus bestaat uit 2 modules.
Module 1 (Toestandsinspectie en conditiemeting; (v.h. niveau II) inclusief Schouwen (v.h. niveau I)) wordt in het voorjaar van 2018 gegeven.
Module 2 (Instandhoudingsinspectie/Advies en rapportage (v.h. niveau III)) staat dit najaar op het programma.
De lessen worden wekelijks gegeven. Een lesdag bestaat uit 6 lesuren.

Cursuscoördinator

DSC_7107 Peter.jpg