Een klimaatbestendige Regenboogbuurt & Adaptieve paden | Studio Beton lunchsessie Klimaatadaptatie

De komende maanden staan de thema’s van het Beton Event, dat dit jaar plaatsvindt op 14 juni in de Van Nelle Fabriek in Rotterdam, centraal tijdens onze Studio Beton uitzendingen. In mei organiseren we vier online lunchsessies waarin het thema Klimaatadaptatie aan de orde komt.

Donderdag 19 mei

Tijd
12:00 - 12:45 uur

Sprekers

• Freek Rebel, Gemeente Almere
  • Pierre Hendrikx, BAM Advies & Engineering
  • Lisa Lieftink, Witteveen+Bos
  • Chantal Mülders, Betonvereniging

Een klimaatbestendige Regenboogbuurt
Wat zijn de overwegingen geweest om de Regenboogbuurt in gemeente Almere klimaatbestendig te maken? Als gemeente heeft Almere doelstellingen in het kader van duurzaamheid. Groot onderhoud is een belangrijk instrument om de doelstellingen op het gebied van duurzaamheid in te zetten en toe te passen. Bij de Regenboogbuurt is maximaal ingezet op klimaatadaptatie en circulariteit. Pierre Hendrikx interviewt Freek Rebel over de lessen die hierbij zijn geleerd en hoe dit in opvolgende projecten wordt toegepast.

Adaptieve paden voor een klimaat-adaptief Haven-Stad
Lisa Lieftink heeft een afstudeerscriptie geschreven voor haar dubbele Master Stedenbouwkunde en Watermanagement aan de TU Delft over een methode voor ruimtelijke adaptieve paden. De titel van haar scriptie is 'Pathways for Climate-Adaptive Haven-Stad: Spatial Adaptive Policy Pathways approach for climate adapation planning in Haven-Stad, Amsterdam' vrij vertaald in het Nederlands naar: Adaptieve paden voor een klimaat-adaptief Haven-Stad. Hoe kan een 'vaste' betonnen stad flexibel genoeg meebewegen met het dynamische klimaat en de strijd tegen het water? Wat voor gevolgen heeft dit voor de ruimtelijke indeling van gebiedsontwikkelingen?

In het interview door Chantal Mülders licht Lisa haar methode nader toe en laat zij zien aan de hand van een case study hoe dit er in de praktijk uit zou kunnen zien.

Deelname
Deelname aan de lunchsessie wordt kosteloos aangeboden door de Betonvereniging.

Bekijk de uitzending
Klik op deze link of op de afbeelding om de uitzending te bekijken.