Vragen & Antwoorden: de Betonvereniging en het coronavirus

Bijgewerkt: 25 februari 2021

De coronacrisis neemt weer aangrijpende vormen aan in Nederland en de situatie kan hierdoor veranderen. In navolging op deze ontwikkelingen heeft de Betonvereniging maatregelen getroffen. Op deze pagina vind je een overzicht van veelgestelde vragen en antwoorden over zaken die betrekking hebben op de Betonvereniging en het coronavirus.

Het overzicht is met zorg samengesteld. De ontwikkelingen volgen elkaar echter in zo’n hoog tempo op, dat wij vragen om rekening te houden met het feit dat de informatie is gebaseerd op de actualiteit van vandaag en dat de situatie morgen anders kan zijn. Deze pagina wordt bijgewerkt zodra er nieuwe informatie beschikbaar is.

Voor algemene vragen over het coronavirus en de maatregelen die je zelf kunt treffen, verwijzen wij graag naar de website van het RIVM.

Gaan geplande activiteiten van de Betonvereniging door?

Ja, alle cursussen, opleidingen en toetsen in het voorjaar van 2021 gaan door zoals nu gepland. Je kunt dus gewoon doorleren en aan je carrière werken! Cursussen waarbij dat kan, zullen we online aanbieden. We hebben een fysieke schaduwplanning, zodat we over kunnen schakelen naar fysiek onderwijs als dat mogelijk is. We houden ons hierbij aan alle richtlijnen en adviezen van het RIVM, zoals 1,5 meter afstand, desinfectiemiddelen beschikbaar en extra ventilatie. We hebben onze cursusgroepen verkleind en tegelijkertijd maken we waar mogelijk gebruik van grotere lesruimtes.
Laboratoriumcursussen, die alleen fysiek plaats kunnen vinden, zullen doorgaan in groepen van maximaal 8 personen en in laboratoria waarin voldoende afstand gehouden kan worden, op het moment dat dit weer kan. Zodra de cursisten zelf aan de slag gaan, worden de groepen opgesplitst in 2x4 personen. De Betonvereniging stelt de gezondheid van haar cursisten en docenten voorop! Dit is ook de reden dat we iedereen zeer dringend verzoeken om niet deel te nemen aan een fysieke bijeenkomst als er klachten zijn die kunnen wijzen op een corona-infectie. Als iemand zich hier niet aan houdt, zullen wij gedwongen zijn om diegene te verzoeken om te vertrekken. We gaan ervan uit dat dit niet nodig zal zijn, omdat al onze deelnemers en docenten hun eigen verantwoordelijkheid nemen, voor zichzelf en voor het bedrijf waar zij werkzaam zijn.

Waarom geven jullie lessen online?

Wij zien dat online lessen een veilige optie zijn in deze tijden. Soms zijn cursussen online niet of heel lastig uitvoerbaar zijn. Denk bijvoorbeeld aan laboratoriumcursussen, waarbij de deelnemers proeven moeten uitvoeren. Wij en onze docenten doen ons uiterste best om kwalitatief online onderwijs aan te bieden. We zullen bijvoorbeeld online lessen inkorten tot maximaal 2 uur. Waar mogelijk kiezen we voor mengvormen, een combinatie van online en fysieke lessen, voor het beste van beide werelden.

Hoe zit het met examens?

Als het mogelijk is, nemen we examens fysiek af. Als dit niet mogelijk is, kiezen we voor online afname of een andere toetsvorm. We bekijken per cursus wat de beste oplossing is.

Gaan geplande vergaderingen van de Betonvereniging door?

Ja, alle geplande vergaderingen gaan door, zoveel mogelijk online via Microsoft Teams.

Kan ik de Betonvereniging bereiken?

Zoals bij veel bedrijven in Nederland werken onze medewerkers op advies van de overheid zoveel mogelijk thuis om verdere verspreiding van het coronavirus te voorkomen. Uiteraard blijven wij per mail en telefoon bereikbaar voor jullie vragen.

Kan ik mijn cursus ook online volgen?

Wij zijn bezig om een deel van onze cursussen te digitaliseren. Op deze korte termijn is dat nog niet voor alle cursussen en opleidingen te realiseren. Mocht dit mogelijk worden voor jouw cursus, dan laten we dat weten.

Kan ik me nog aanmelden voor cursussen of opleidingen?

Zeker! Ons cursusaanbod biedt allerlei mogelijkheden.