mannelijke bouwvakker glimlachend bouwterrein

Basiskennis Beton Algemeen

Werk je in de betonsector, bijvoorbeeld als werkvoorbereider, chauffeur of verkoper, maar weet je nog weinig over beton? Dan is dit de ideale cursus om kennis te maken met dit fascinerende materiaal. Je leert welke soorten beton er zijn, welke materialen gebruikt worden, hoe beton verwerkt wordt en meer.

Domein Cement- en Betontechnologie
Locatie Online
Cursusdagen 9 x 2 uur
Startdatum Dinsdag 27 februari 2024

In de cursus doe je kennis op over beton als bouwmateriaal en de samenstellende grondstoffen waaruit we beton maken. Je leert over toepassingen van beton in constructies en hoe je betonconstructies moet maken. Tot slot leer je over het kwaliteitsproces.

• Mengmeesters
  • Truckmixerchauffeurs
  • Productiepersoneel
  • Werkvoorbereiders
  • Uitvoerders
  • Verkopers
  • Administratief personeel

Het niveau van deze cursus is mbo.

• Ervaren docentexperts
  • Samen leren met mensen uit de hele betonsector
  • Actuele cursusmaterialen

Als je deze cursus hebt afgerond, begrijp je wat je allemaal moet doen om een kwalitatief duurzame betonconstructie te maken.

Na afronding van deze cursus kun je verder studeren voor betonlaborant of aan het werk in de betonsector of bij een bouwbedrijf.

• Proefexamen
  • Schriftelijke opdrachten

Bij deze cursus maak je gebruik van een dictaat, dat je bij aanvang ontvangt. De PowerPoints van de docent komen digitaal beschikbaar via de online omgeving.

bouwvakker maakt gebruik van lange stalen troffel

• Je kent de grondstoffen van het materiaal beton, hun eigenschappen, opslagmethoden en transportmethoden.
  • Je weet hoe beton wordt samengesteld uit de grondslagen, welke gereedschappen hiervoor worden gebruikt en hoe het mengsel wordt berekend.
  • Je kunt de productie van betonspecie omschrijven voor de betonwarenindustrie en de betonmortelindustrie, van de aanvoer en opslag van grondstoffen tot de dosering in de menginstallatie.
  • Je weet hoe bekisting en wapening worden toegepast, inclusief het gebruik van voorspanstaal volgens verschillende methoden en systemen.
  • Je weet hoe beton moet worden verwerkt en nabehandeld.
  • Je kent de eigenschappen van beton, betonspecie en bijzondere betonsoorten.
  • Je kunt omschrijven hoe kwaliteit van beton wordt gewaarborgd in de betonvoorschriften, welke controles er zijn, wat er wordt gecontroleerd en hoe certificatie werkt.
Deze cursus heeft een studielast van ongeveer 40 uur. Dit is een gemiddelde. Het kan zijn dat je er persoonlijk meer of minder tijd voor nodig hebt om de cursus succesvol af te ronden.
Deze cursus wordt afgesloten met een toets.

Over de toetsing

Wij sluiten deze cursus af met een Schriftelijke toets.

Het examen duurt 1,5 uur. Je legt het examen af op een computer op een locatie bij jou in de buurt. Het examen bestaat uit 60 meerkeuzevragen. Je moet minimaal 40 vragen goed beantwoorden voor een voldoende. Tijdens dit examen mag je het cursusmateriaal niet erbij houden.

Als je deze cursus succesvol afrondt, ontvang je een Certificaat.

Erkenning

met dit certificaat kan het bouwbedrijf waar jij werkt zich certificeren volgens de BRL 1518

Basiskennis Beton Algemeen

Bedrijfsledenprijs (exclusief BTW): € 1.120,-

Op dit moment kun je je nog niet inschrijven voor deze cursus. De cursusprijs hierboven kan nog veranderen, afhankelijk van het moment van inschrijven, maar geeft een goede indicatie. Wij zijn aan het werk om een nieuwe editie in te plannen! Via de knop inschrijven kun je jezelf wel aanmelden voor de interesselijst. Je kiest dan de optie "Open voor interesse". Wij nemen contact met je op zodra de cursus opengaat voor inschrijving. Een plek op de interesselijst is nog geen inschrijving, dus je betaalt hier niets voor. Pas als je definitief bent ingeschreven voor een cursus, komt er een factuur en ben je verzekerd van je plek.

Inschrijven interesselijst

Examen: Basiskennis Beton Algemeen