Laboratorium voor het testen van bouwmaterialen Laboratoriumtechnicus meet de grootte van een betonnen kubus met behulp van een metalen liniaal

Beton in het Lab

Wil jij de functie van betonlaborant vervullen? Met deze cursus haal je de kennis in huis over de kwaliteitseisen waaraan betonspecie en de benodigde grondstoffen moeten voldoen. Ook leer je welke proeven je moet doen om de kwaliteit van beton aan te tonen, zoals voorgeschreven in BRL 1801.

Domein Cement- en Betontechnologie
Locatie Utrecht en Groot-Ammers en Kootwijkerbroek en Den Bosch en Sittard en Lemmer
Cursusdagen 8 x 6 uur plus 3 x 4 uur

In de cursus krijg je kennis over alle verschillende grondstoffen en beton. Ook leer je hoe je de verschillende proeven moet uitvoeren om de kwaliteit van beton en betonspecie vast te stellen.

• Personeel van laboratoria van betonmortelbedrijven. Personeel van betonfabrieken
  • Personeel van aannemingsbedrijven
  • Personeel van adviesbureaus
  • Personeel van overheidsinstellingen

Het niveau van deze cursus is mbo.

Om deel te kunnen nemen aan deze cursus, moet je Basiskennis Beton Algemeen afgerond hebben.

• Ervaren docentexpert
  • Actueel cursusmateriaal
  • Volledig toegerust laboratorium

Als je deze cursus hebt afgerond, kun je de proeven uitvoeren die in de verschillende normen voor beton en betonspecie staan beschreven.

Met het diploma Betonaborant BV op zak kun je aan het werk in het laboratorium van een betonmortelcentrale of prefab-betonfabrikant. Om bij te blijven volg je elke vijf jaar de nascholingscursus.

• Case
  • Mondelinge opdrachten
  • Proefexamen
  • Schriftelijke opdrachten

Bij deze cursus maak je gebruik van een dictaat, dat je bij aanvang ontvangt. Ook ontvang je de relevante normen, die je bij je werkzaamheden zult gebruiken. De PowerPoints van de docent komen digitaal beschikbaar via de online omgeving.

In deze cursus maken we gebruik van de Beton Academie. Het materiaal in deze online omgeving is ondersteunend aan de fysieke lessen. Hier vind je relevante informatie over de cursusonderdelen, zoals een overzicht van de leerdoelen en de te behandelen onderwerpen. Maar je kan hier ook de hand-outs van de gegeven presentaties terugvinden of deze alvast voor de les bekijken en zo vooraf al eventuele vragen aan de docent formuleren.

Docenten kunnen in de Beton Academie ook andere relevante documenten opnemen, zoals artikelen, opdrachten of links naar websites of video's.

Ook kunnen docenten via deze Academie mededelingen doen. Bijvoorbeeld wanneer zij interessante achtergrondinformatie hebben geüpload of nog terug willen komen op een discussie in de les.

Als cursist kan je ook onderling met elkaar van gedachten wisselen, elkaar vragen stellen en gezamenlijk tot antwoorden komen. Je hebt een maand na afronding van de cursus toegang tot de online omgeving.

betonnen kubus drukken

• Je kent de grondstoffen, samenstelling en eigenschappen.
  • Je weet hoe je betonspecie verwerkt en nabehandelt.
  • Je hebt kennis van wapening, bekisting, betonvoorschriften, kwaliteit, controle en prefab beton.
  • Je kunt zelfstandig laboratoriumwerkzaamheden uitvoeren voor het vervaardigen en controleren van betonspecie en beton.
Deze cursus heeft een studielast van ongeveer 80 uur. Dit is een gemiddelde. Het kan zijn dat je er persoonlijk meer of minder tijd voor nodig hebt om de cursus succesvol af te ronden.
Deze cursus wordt afgesloten met 2 toetsen.

Over de toetsing

Wij sluiten deze cursus af met een Schriftelijke toets en Praktijkopdracht.

Je doet een praktijkopdracht. Heb je hiervoor een voldoende, dan mag je ook het schiftelijke examen doen.

Het schriftelijk examen bestaat uit twintig meerkeuzevragen en ongeveer tien open vragen. De meerkeuzevragen toetsen je kennis; de open vragen toesten of je deze kennis ook kunt toepassen.

Als je deze cursus succesvol afrondt, ontvang je een Diploma.

Over de herkansing

Er wordt geen herkansing van de toets aangeboden. Mocht je niet slagen, dan kun je meedoen met de eerstvolgende examenmogelijkheid, nadat de cursus opnieuw is gegeven. Belangrijk: je wordt niet automatisch ingeschreven voor een herkansing. Wil je meedoen met het examen, schrijf je dan tegen die tijd opnieuw in via onze website. Hier zijn kosten aan verbonden.

Erkenning

Met het diploma voldoet je werkgever aan de BRL 1801.

Groot-Ammers
Vervolgdata: 17 september