Jonge professionele ingenieur met helm inspecteert schade op een betonnen trap

Betononderhoud

Betonconstructies hebben reparatie nodig, zodat iedereen ze veilig kan gebruiken. In deze cursus haal je de kennis in huis om betonschades te onderzoeken. Je adviseert over het onderhoud en begeleidt de uitvoering. Zo draag jij direct bij aan het verminderen van onze CO2-uitstoot, want een constructie die we langer gebruiken, hoeven we niet nieuw te bouwen!

Domein Onderhoud en Reparatie
Locatie Woerden en Utrecht
Cursusdagen 5 x 7 uur
Startdatum Meerdere startdata

In de cursus Betononderhoud leer je meer over schademechanismen, reparatie, onderzoek en hersteladvies. Aan het einde van deze cursus kun je onderzoek uitvoeren op betonconstructies om vast te stellen welk schademechanisme mogelijk aan de orde is en een hersteladvies opstellen om schades te repareren.

Betonnen muur

Klik hier om je instellingen aan te passen

• Bestekschrijvers van adviesbureaus
  • Overheidsmedewerkers
  • Medewerkers van woningcorporaties
  • Beheerders van onroerend goed
  • Medewerkers van aannemings- of betonreparatiebedrijven

Het niveau van deze cursus is hbo+.
Je hebt een mbo-diploma nodig om mee te kunnen doen met deze cursus. Je hebt minimaal nodig een havo/vwo-diploma NT of NG, of een mbo-4 diploma Bouwkunde of Infratechniek.

Om deel te kunnen nemen aan deze cursus, moet je Basiskennis Beton Constructieleer en Basiskennis Betontechnologie afgerond hebben.

• Ervaren docentexperts
  • Actueel cursusmateriaal
  • Verwerkingsopdrachten bij elk hoofdstuk van het dictaat
  • Procesmatige aanpak van onderhouds- en reparatieprojecten

Als je deze cursus hebt afgerond, kun je als betononderhoudskundige de toestand van bestaande betonconstructies beoordelen.

Na afronding van deze cursus kun je werken als betononderhoudkundige volgens BRL 3201. Betonreparatiebedrijven die volgens deze BRL gecertificeerd zijn, kunnen gebruik maken van jouw diensten in de uitvoering en beoordeling van complexe onderhouds- en reparatieprojecten.

• Case
  • Discussies
  • Proefexamen
  • Schriftelijke opdrachten

Bij deze cursus maak je gebruik van een dictaat, dat je bij aanvang digitaal en geprint ontvangt. De PowerPoints van de docent(en) komen digitaal beschikbaar via de online omgeving. Het dictaat ontvang je tijdens de eerste bijeenkomst. Mocht je de digitale materialen tijdens de toets nodig hebben, dan ontvang je daar een schriftelijk exemplaar van. Je hoeft dit dus niet zelf te printen.

In deze cursus maken we gebruik van de Beton Academie. Het materiaal in deze online omgeving is ondersteunend aan de fysieke lessen. Hier vind je relevante informatie over de cursusonderdelen, zoals een overzicht van de leerdoelen en de te behandelen onderwerpen. Maar je kan hier ook de hand-outs van de gegeven presentaties terugvinden of deze alvast voor de les bekijken en zo vooraf al eventuele vragen aan de docent formuleren.

Docenten kunnen in de Beton Academie ook andere relevante documenten opnemen, zoals artikelen, opdrachten of links naar websites of video's.

Ook kunnen docenten via deze Academie mededelingen doen. Bijvoorbeeld wanneer zij interessante achtergrondinformatie hebben geüpload of nog terug willen komen op een discussie in de les.

Als cursist kan je ook onderling met elkaar van gedachten wisselen, elkaar vragen stellen en gezamenlijk tot antwoorden komen. Je hebt een maand na afronding van de cursus toegang tot de online omgeving.

Twee medewerkers met helm schudden elkaar de hand op een bouwplaats

• Je kunt vanuit een bepaalde vraag op systematische wijze een onderzoeksopzet opstellen.
  • Je kunt het onderzoek en de uitkomsten daarvan beoordelen, analyseren en interpreteren.
  • Je kunt op basis van dit onderzoek conclusies trekken en eventuele vervolgstappen voorstellen.
  • Je kunt vanuit een vraag onderhoudsmaatregelen beoordelen en ontwerpen.
  • Je kunt de uitvoering en het resultaat van de onderhoudsmaatregel beoordelen.
Deze cursus heeft een studielast van ongeveer 80 uur. Dit is een gemiddelde. Het kan zijn dat je er persoonlijk meer of minder tijd voor nodig hebt om de cursus succesvol af te ronden.
Deze cursus wordt afgesloten met een toets.

Over de toetsing

Wij sluiten deze cursus af met een Schriftelijke toets.

De examenstof is ​het dictaat plus de PowerPoints. Het schriftelijke examen duurt ​2,5 uur. Het bestaat uit 8-12​ open vragen. Je kunt 100 punten verdienen en je moet minimaal 55 punten halen voor een voldoende. Tijdens dit schriftelijke examen mag je het cursusmateriaal WEL​ erbij houden. Je mag gebruik maken van ​CUR-Aanbevelingen en een rekenmachine​. De Betonvereniging zal het schriftelijke materiaal verstrekken. Je moet zelf een pen en rekenmachine meenemen.

Als je deze cursus succesvol afrondt, ontvang je een Certificaat.

Over de herkansing

Er wordt geen herkansing van de toets aangeboden. Mocht je niet slagen, dan kun je meedoen met de eerstvolgende examenmogelijkheid, nadat de cursus opnieuw is gegeven. Belangrijk: je wordt niet automatisch ingeschreven voor een herkansing. Wil je meedoen met het examen, schrijf je dan tegen die tijd opnieuw in via onze website. Hier zijn kosten aan verbonden.

Kenniseenheden

Voor deze cursus kun je 10 kennispunten voor het Constructeursregister behalen. Constructeurs die ingeschreven staan in het Constructeursregister hebben deze punten nodig voor hun professionele ontwikkeling.

Erkenning

Het Certificaat Betononderhoud is het laatste Certificaat binnen de opleiding Betononderhoudskundige BV. Deze opleiding wordt erkend in de BRL 3201.

Trainingslocatie Woerden, gebouw At The Office

Betononderhoud

Woerden
Start: 18 september 2024