Een closeup van een stalen plaat met vier verankeringen, op de achtergrond zijn twee bouwvakker zichtbaar

Constructieve Ankers

Een goede ankerverbinding vraagt om een correct ontwerp en een nauwkeurige uitvoering. Als constructeur moet je de juiste afwegingen maken, en de toezichthouder of uitvoerder moeten kunnen acteren op wijzigingen. Hoe je dat doet en waar je op moet letten, leer je in deze cursus.

Domein Ontwerp en Constructie
Locatie Nieuwegein
Cursusdagen 4 x 4,5 uur
Startdatum Dinsdag 5 november 2024

In de cursus krijg je inzicht in de diverse vooraf en achteraf aan te brengen ankersystemen, bespreken we hoe je om kan gaan met kwaliteitszorg en de beoordelingsrichtlijn(en), behandelen we het gedrag van ankerverbindingen. Je leert rapporten van de relevante rekenprogramma’s te lezen/begrijpen en hoe je met de beschikbare rekensoftware een anker kan berekenen. We staan stil bij de invloed van wapening op de capaciteit van de verankering en van de geometrische effecten op ankerverbindingen, en maken berekeningen van bezwijkmechanismen volgens de EC2.

In de cursus is (veel) ruimte voor vraag en antwoord en discussie, netwerken en elkaar vinden in oplossingen en mogelijkheden.

De bijeenkomsten vinden plaats in de middag en duren tot 18.00 uur. We willen je niet met een hongerig gevoel de weg op laten gaan. Daarom bieden we je na afloop een warme avondmaaltijd aan. Deze maaltijd is optioneel en is een mooie gelegenheid om na te praten en te netwerken.

De doelgroepen voor deze cursus zijn:
  • Ontwerpers
  • Constructeurs
  • Toezichthouders
  • Uitvoerders

Niveau

Het niveau van deze cursus is hbo+.
Je hebt een hbo-diploma nodig om mee te kunnen doen met deze cursus.

Unieke punten

Deze cursus biedt jou de volgende voordelen:
  • Ervaren docentexperts
  • Actuele materialen en praktijkvoorbeelden

Doel van de cursus

Je hebt goed zicht op aandachtspunten rondom het aanbrengen van constructieve ankers en je bent beter in staat om de juiste afwegingen te maken. Je weet waar je op moet letten bij het ontwerpen en plaatsen van goede ankerverbindingen, welke afwegingen je kunt maken, hoe je om kunt gaan met wijzigingen tijdens de uitvoering, en wat de grootste risico’s zijn in de overgang van ontwerp naar uitvoering.

Deze cursus sluit goed op de twee cursussen die je kunt volgen over het rekenen met de Eurocode 2: Rekenvoorbeelden met de EC2 en Bijzondere Constructies met EC2.

Vorm

Bij deze cursus maken we gebruik van de volgende leermethoden:
  • Case
  • Discussies
  • Mondelinge opdrachten
  • Presentatie door docent
  • Schriftelijke opdrachten

Gedurende de cursus en tot 4 weken daarna, heb je toegang tot het lesmateriaal in onze online Beton Academie. Hier vind je o.a. opdrachten en de hand-outs van de presentaties.

In deze cursus maken we gebruik van de Beton Academie. Het materiaal in deze online omgeving is ondersteunend aan de fysieke lessen. Hier vind je relevante informatie over de cursusonderdelen, zoals een overzicht van de leerdoelen en de te behandelen onderwerpen. Maar je kan hier ook de hand-outs van de gegeven presentaties terugvinden of deze alvast voor de les bekijken en zo vooraf al eventuele vragen aan de docent formuleren.

Docenten kunnen in de Beton Academie ook andere relevante documenten opnemen, zoals artikelen, opdrachten of links naar websites of video's.

Ook kunnen docenten via deze Academie mededelingen doen. Bijvoorbeeld wanneer zij interessante achtergrondinformatie hebben geüpload of nog terug willen komen op een discussie in de les.

Als cursist kan je ook onderling met elkaar van gedachten wisselen, elkaar vragen stellen en gezamenlijk tot antwoorden komen. Je hebt een maand na afronding van de cursus toegang tot de online omgeving.

Verankerde stalen platen op een bouwplaats

Leerdoelen

De leerdoelen van deze cursus zijn:

Achteraf aangebrachte ankers:

• Je kan de juiste typen achteraf aan te brengen ankers en hun plaatsing kiezen.
  • Je hebt inzicht in de verschillende (achteraf aan te brengen) ankersystemen.
  • Je hebt inzicht in de kwaliteitszorg en de daarbij geldende beoordelingsrichtlijn(en).

Vooraf aangebrachte ankers:

• Je kan de juiste typen vooraf aan te brengen ankers en hun plaatsing kiezen.
  • Je hebt inzicht in de verschillende (vooraf aan te brengen) ankersystemen.

Achtergronden bezwijkmechanismen:

• Je kent de achtergronden van het gedrag van ankerverbindingen.

Rekenvoorbeelden:

• Je kan met de beschikbare rekensoftware, een anker berekenen.
  • Je kan het rapport van een rekenprogramma lezen/begrijpen.
  • Je kan met behulp van EN1992-4 en een ETA, een handberekening maken van een verankering.
  • Je begrijpt de invloed van wapening op de capaciteit van de verankering.
Deze cursus heeft een studielast van ongeveer 25 uur. Dit is een gemiddelde. Het kan zijn dat je er persoonlijk meer of minder tijd voor nodig hebt om de cursus succesvol af te ronden.
Als je minimaal 75% van de bijeenkomsten bijwoont, ontvang je een Bewijs van deelname.

Kenniseenheden

Voor deze cursus kun je 9 kennispunten voor het Constructeursregister behalen. Constructeurs die ingeschreven staan in het Constructeursregister hebben deze punten nodig voor hun professionele ontwikkeling.
Trainingslocatie Nieuwegein, gebouw Innovam

Constructieve Ankers

Nieuwegein
Start: 5 november 2024