Een civiel ingenieur inspecteert de voorspanstrengen voor voorgespannen beton

Voorspantechniek Uitvoering

Het voorspannen van beton maakt het mogelijk om bruggen, viaducten en tunnels te bouwen die voldoen aan de hoogste eisen voor belastbaarheid en duurzaamheid. In deze cursus leer je alles over de nieuwste voorspanningstechnieken en -systemen, waarna je de kennis meteen kan toepassen op de praktijk.

Domein Werkvoorbereiding en Uitvoering
Locatie Nieuwegein en Nieuwegein
Cursusdagen 5 x 4 uur
Startdatum Meerdere startdata

In de cursus worden de laatste technische uitvoerings- en veiligheidsinzichten over voorspanningstechnieken en -systemen behandeld.

De opzet van de cursus is volledig ingericht op de kwalificatie-eisen die gelden voor medewerkers die verantwoordelijk zijn voor en/of toezicht houden op voorspanwerkzaamheden.

Deze eisen zijn opgenomen in de ROK (Richtlijnen Ontwerp Kunstwerken) van Rijkswaterstaat en expliciet beschreven in de CWA 14646-2003 (E), waarnaar de ROK verwijst.

Cursusonderdelen:

• Principes en vormen van voorspanning
  • Normen en richtlijnen
  • Voorspanonderdelen en uitvoering
  • Kwaliteit en veiligheid

In de cursus ga je praktisch aan de slag met een praktijkcase. In het vijfde dagdeel worden de einduitwerkingen van de case besproken. De cursus sluit af met een examen.

In de cursus is (veel) ruimte voor vraag en antwoord, discussie, netwerken, elkaar vinden in oplossingen en mogelijkheden.

De bijeenkomsten vinden plaats van 14.00 uur tot 18.00 uur. We willen je niet met een hongerig gevoel de weg op laten gaan. Daarom bieden we je na afloop een warme avondmaaltijd aan. Deze maaltijd is optioneel en is een mooie gelegenheid om na te praten en te netwerken.

• Werkvoorbereiders
  • Uitvoerders
  • Projectleiders
  • Toezichthouders
  • Leveranciers van betonspecie en prefab- betonelementen

Het niveau van deze cursus is mbo+.
Je hebt geen specifiek diploma nodig om mee te kunnen doen met deze cursus.

• Ervaren docentexperts
  • Actuele materialen en praktijkvoorbeelden

Deze cursus helpt jou verder in jouw rol als voorbereider, uitvoerder of toezichthouder voor/op projecten waarin voorspanwerkzaamheden worden toegepast.

Met het behaalde certificaat toon je aan te voldoen aan de kwalificatie-eisen uit de ROK (Richtlijnen Ontwerp Kunstwerken) die gelden voor medewerkers die verantwoordelijk zijn voor en/of toezicht houden op voorspanwerkzaamheden.

• Case
  • Discussies
  • Schriftelijke opdrachten

Gedurende de cursus en tot 4 weken daarna, heb je toegang tot het lesmateriaal in onze online Beton Academie. Hier vind je o.a. de lesstof die bij deze cursus hoort en de hand-outs van de presentaties.

Zonsondergang bij een zeebrug gemaakt van voorgespannen beton

• Je begrijpt de eigenschappen en beperkingen van beton met en zonder voorspanning.
  • Je begrijpt het onderscheid tussen verschillende vormen van voorspanning.
  • Je begrijpt welke materialen en gereedschappen/apparatuur ingezet kunnen worden bij het aanbrengen van voorspanning.
  • Je weet welke normen/richtlijnen van toepassing zijn in de gegeven situatie.
  • Je kent de veiligheidsaspecten die samenhangen met het aanbrengen van voorspansystemen.
  • Je kan beargumenteerde keuzes maken over het installeren van kanalen, verankeringen en spanelementen.
  • Je begrijpt het spanproces.
  • Je kent de beschermingsmethoden van spanelementen.
  • Je weet aan welke aspecten aandacht moet worden besteed (en hoe) om de kwaliteit van de aangebrachte voorspanning te borgen.
Deze cursus heeft een studielast van ongeveer 40 uur. Dit is een gemiddelde. Het kan zijn dat je er persoonlijk meer of minder tijd voor nodig hebt om de cursus succesvol af te ronden.
Deze cursus wordt afgesloten met een toets.

Over de toetsing

Wij sluiten deze cursus af met een Schriftelijke toets en Praktijkopdracht.

De cursus sluit af met het bespreken van de einduitwerkingen van de case, gevolgd door een schriftelijke examen. Dit examen duurt 2 uur en bestaat uit ongeveer 20 open vragen.

Tijdens dit schriftelijke examen mag je het cursusmateriaal of je aantekeningen er niet bij houden. Je mag wel gebruik maken van een rekenmachine. Je moet zelf een pen en niet-programmeerbare rekenmachine meenemen. Het is niet toegestaan om de rekenfunctie op een mobiele telefoon te gebruiken.

Als je deze cursus succesvol afrondt, ontvang je een Certificaat.

Over de herkansing

Er wordt geen herkansing van het examen aangeboden. Mocht je niet slagen, dan kun je meedoen met de eerstvolgende examenmogelijkheid, nadat de cursus opnieuw is gegeven. Belangrijk: je wordt niet automatisch ingeschreven voor een herkansing. Wil je meedoen met het examen, schrijf je dan tegen die tijd opnieuw in via onze website. Hieraan zijn kosten verbonden.

Trainingslocatie Nieuwegein, gebouw Innovam

Voorspantechniek Uitvoering