Een ingenieur in een oranje helm tikt op zijn telefoon terwijl hij voor een hoog gebouw in aanbouw staat.

Rekenvoorbeelden met de EC2

Ben jij (als constructeur of anderszins) betrokken bij het rekenen aan betonconstructies, zoals gebouwen, bruggen, torens, masten en opslagvoorzieningen? Dan heb je te maken met de Eurocode 2 (EC2). Als je meer kennis wilt opdoen over de algemene en specifieke regels voor constructies en de regels voor ontwerp, berekening en detaillering van de EC2, dan is dit de perfecte cursus voor jou.

Domein Ontwerp en Constructie
Cursusdagen 3 x 4 uur

In drie bijeenkomsten behandelen we aan de hand van casuïstiek, de volgende constructieonderdelen en hun uitvoerbaarheid:

• Wandliggers, voorgespannen liggers, stabiliteit gebouwe.
  • Consoles, pendelkolommen.
  • Strokenvloer, puntvormige vloeren.
  • Blok- en lijnpoeren.
  • Raamwerk, tunnelwanden, bassins.

De bijeenkomsten vinden plaats in de middag en duren tot 17.30 uur. We willen je niet met een hongerig gevoel de weg op laten gaan. Daarom bieden we je na afloop een warme avondmaaltijd aan. Deze maaltijd is optioneel en is een mooie gelegenheid om na te praten en te netwerken.

• Constructeurs
  • Ontwerpers
  • Projectleiders

Het niveau van deze cursus is hbo+.
Je hebt een hbo-diploma nodig om mee te kunnen doen met deze cursus.

• Ervaren docentexperts
  • Actuele materialen en praktijkvoorbeelden

Je kunt de Eurocode 2 interpreteren en je werkwijze motiveren.

Na deze cursus kun je de cursus Bijzondere Constructies met EC2 volgen of de cursus Constructieve Ankers.

• Discussies

Voor deze cursus ontvang je een cursusmap met rekenvoorbeelden die in de lessen behandeld worden. De hand-outs van de presentaties kun je downloaden in de MijnBeton-omgeving.

Een civiel ingenieur kiest de boogbrug uit vier ontwerpen

• Je kunt rekenen op basis van de EC2 aan liggers, kolommen, vloeren en wanden.
  • Je kunt je interpretatie en werkwijze motiveren.
Deze cursus heeft een studielast van ongeveer 20 uur. Dit is een gemiddelde. Het kan zijn dat je er persoonlijk meer of minder tijd voor nodig hebt om de cursus succesvol af te ronden.
Als je minimaal 75% van de bijeenkomsten bijwoont, ontvang je een Bewijs van deelname.

Kenniseenheden

Voor deze cursus kun je 6 kennispunten voor het Constructeursregister behalen. Constructeurs die ingeschreven staan in het Constructeursregister hebben deze punten nodig voor hun professionele ontwikkeling.

Rekenvoorbeelden met de EC2

Op dit moment kun je je nog niet inschrijven voor deze cursus. De cursusprijs hierboven kan nog veranderen, afhankelijk van het moment van inschrijven, maar geeft een goede indicatie. Wij zijn aan het werk om een nieuwe editie in te plannen! Via de knop inschrijven kun je jezelf wel aanmelden voor de interesselijst. Je kiest dan de optie "Open voor interesse". Wij nemen contact met je op zodra de cursus opengaat voor inschrijving. Een plek op de interesselijst is nog geen inschrijving, dus je betaalt hier niets voor. Pas als je definitief bent ingeschreven voor een cursus, komt er een factuur en ben je verzekerd van je plek.

Inschrijven interesselijst

• Rens van Berkesteijn