Het viaduct de Millau en Aveyron is een brug met 300 m hoge betonnen pylonen en daaroverheen stalen brugliggers over een groene vallei

ECSN-webinar Concrete and Sustainability

Part 2

Vijftien Europese betonverenigingen zijn met elkaar verbonden via het ECSN (European Concrete Societies Network). Op 28 februari 2024 hield de ECSN voor een kleine 700 deelnemers uit de lidstaten haar tweede webinar rond het thema ‘beton en duurzaamheid’.

Domeinen Duurzaamheid en Circulariteit, Cement- en Betontechnologie
Auteur Betonvereniging
Publicatiedatum vrijdag 1 maart 2024

Wetenschappers en praktijkmensen verzorgden twaalf presentaties over alle mogelijke aspecten van duurzaamheid. Gastvrouw Cecilie Hagby van de Norsk Betonforening en gastheer Børge Johannes Wigum van Steinsteypufélag Islands praatten het webinar aan elkaar. Behalve bijdragen over nieuwe bindmiddelen en secundaire toeslagmaterialen gaven sprekers presentaties over integraal ontwerpen en hergebruik van materialen, elementen en constructies.

Andere grondstoffen

De milieubelasting van beton komt vooral door de hoeveelheid CO2 die vrijkomt bij de productie van portlandcementklinker, het belangrijkste ingrediënt van cement. Een aantal sprekers vertelde hoe we de hoeveelheid klinker in cement kunnen verkleinen. Zij noemden kalksteenmeel en puzzolanen, maar ook gecalcineerde klei en zogenoemde recycled concrete fines. Dit is belangrijk, omdat de grondstoffen die we nu nog vaak gebruiken, zoals hoogovenslak en poederkoolvliegas, over een aantal jaren in Europa bijna niet meer beschikbaar zullen zijn.

Ook andere grondstoffen zijn misschien te gebruiken, zogenoemde Supplementary Cementitious materials (SCM). Dit zijn staalslakken en de assen die vrijkomen als we biomassa verbranden. Het zal nog wel een tijd duren voordat we deze kunnen en mogen gebruiken.

Ontwerpers en constructeurs

Verder werd in het webinar besproken dat ontwerpers en constructeurs een belangrijke rol hebben om de CO2-uitstoot te verkleinen. We komen er niet als we alleen maar kijken naar minder portlandcementklinker gebruiken. We moeten ook goed analyseren of de constructies die we met alternatieve bindmiddelen en secundaire toeslagmaterialen ontwerpen, ook constructief veilig zijn en een lange technische levensduur halen. Integraal ontwerpen is dus erg belangrijk (materiaal + ontwerp + uitvoering).

Hergebruik prefab-betonelementen
Screenshot ESCN-webinar Concrete and Sustainability

Hergebruik prefab-betonelementen

Verder spraken verschillende presentatoren over hergebruik van prefab-betonelementen. In een van de clusters (ReCreate) is ook Nederland betrokken. De volgende elementen kunnen we goed hergebruiken: kanaalplaten, TT-platen, kolommen, balken en wanden. Bij hergebruik en nieuwbouw hebben we wel nieuwe typen verbinding nodig, zodat monteren en remonteren veel makkelijker wordt.

Milieuvoordelen

Aan het einde van het webinar benoemde één spreker nog dat we duidelijkheid moeten hebben over de milieuvoordelen van zelfverdichtend beton, lichtgewicht beton, hogesterktebeton en ultra-hogesterktebeton. Deze betonsoorten kunnen op verschillende vlakken milieuwinst halen, maar dat is niet altijd te zien als we alleen kijken naar de extra hoeveelheid bindmiddel die hierbij nodig is.

Bekijk de video