De Betonvereniging, bijna 100 jaar jong!

De Betonvereniging is een Nederlandse organisatie die zich richt op het bevorderen van kennis over beton en het stimuleren van de toepassing ervan. De geschiedenis van de Betonvereniging gaat terug tot het begin van de 20e eeuw.

De vereniging werd opgericht op 21 oktober 1927 in Nederland als reactie op de groeiende belangstelling voor beton als bouwmateriaal. In de jaren daarvoor begon beton steeds populairder te worden vanwege zijn duurzaamheid, veelzijdigheid en kracht. Ingenieurs, architecten en bouwers zagen de potentie ervan en wilden een platform creëren om kennis te delen en ontwikkelingen te bevorderen.

De ondertekende akte uit 1927, de Betonbond wordt de Betonvereniging:

Ondertekende oprichtingsakte van de Betonvereniging

Door de jaren heen heeft de Betonvereniging verschillende activiteiten ontplooid, zoals conferenties, seminars en workshops organiseren en vakbladen en technische literatuur over beton publiceren. De vereniging is een belangrijk netwerk voor professionals in de bouwsector, waarbij ze kennis uitwisselen, nieuwe technologieën bespreken en samenwerken aan innovatieve projecten.

Door de jaren heen heeft de vereniging haar focus uitgebreid naar onderzoek, onderwijs en duurzaamheid binnen de betonindustrie. Vandaag de dag vormen de cursussen en opleidingen die de vereniging verzorgt, de kernactiviteit. Deze activiteit strekt zich uit over de 5 domeinen Cement- en Betontechnologie, Duurzaamheid en Circulariteit, Onderhoud en Reparatie, Ontwerp en Constructie én Werkvoorbereiding en Uitvoering. De Betonvereniging blijft een belangrijke rol spelen in het bevorderen van de ontwikkeling en toepassing van beton als bouwmateriaal, zowel in Nederland als internationaal.

Uit de oude doos

Eerst Betondag in 1958

Eerste Betondag 1958

Eerste cursus Betontechnoloog. Er is nogal wat veranderd sinds deze tijd: de kleding, het schoolbord, maar vooral ook niet meer roken tijdens de les!

Cursus Betontechnoloog in de jaren '50

Het gebouw voor Werktuigbouwkunde van de Technische Hogeschool Eindhoven (nu TU Eindhoven) won de eerste Betonprijs in 1979, samen met de twee havenlichten bij Hoek van Holland en Booreiland Dunlin-A.

Winnaar eerste Betonprijs 1979

Oprichting opleidingsorganisatie in 1984

Betondag jaren '80

Met zo'n 500 deelnemers was de eerste Beton Experience in 2019 een groot succes!

Bezoekers luisteren naar inspirerend verhaal