Een zakenman staat tegen een groene cementmixer

Introductie CO2-reductie

Het is een van de grootste uitdagingen van onze tijd: de CO2-uitstoot verminderen. De betonbouwsector heeft doelen vastgelegd in het Betonakkoord (2018). In de Road Map CO2 uit het Betonakkoord is beschreven hoe we dit willen bereiken. In deze cursus spijker jij jouw kennis bij over deze oplossingen.

Domein Duurzaamheid en Circulariteit
Locatie Woerden
Cursusdagen 2 x 3,5 uur
Startdatum Woensdag 2 oktober 2024

In twee dagdelen zoomen we in op de milieueffecten van CO2-uitstoot, de invloed van beton daarop, hoe dit wordt gemeten, berekend, gecontroleerd en vastgelegd. We bespreken de mogelijkheden t.a.v. CO2-reductie en hoe dit vorm kan krijgen in de praktijk. Aan de hand van voorbeelden laten we zien welke mogelijkheden onmiddellijk inzetbaar zijn en welke (klimaat)winst dit kan opleveren.

In de cursus is (veel) ruimte voor vraag en antwoord, discussie, netwerken, elkaar vinden in oplossingen en mogelijkheden.

• Iedereen in de (beton)bouwsector en aanverwante sectoren die meer wil weten over CO2 en de reductiemogelijkheden.

Het niveau van deze cursus is mbo+.
Je hebt geen specifiek diploma nodig om mee te kunnen doen met deze cursus.

• Ervaren docentexperts
  • Actuele praktijkvoorbeelden

Je bent geïnformeerd over de ontwikkelingen rond CO2-reductie in de betonbouwsector.

Deze cursus is een van de cursussen rond het thema duurzaamheid en circulariteit. Andere interessante cursussen binnen dit thema zijn:

De cursus MPG eisen en betontoepassingen; een praktijkgerichte cursus die verder ingaat op de materie en je concrete handvaten geeft voor het bepalen van de milieuprestatie van gebouwen in de woning- en utiliteitsbouw.

De cursus MKI berekenen in de Infra, die inzicht geeft op de effecten van processen en materialen op de MKI-berekening en je die leert toe te passen in een MKI-berekening.

Om meer verdiepende kennis en inzichten te verkrijgen over CO2-reducerende oplossingen die kunnen bijdragen aan een lagere MKI (of MPG), zijn er de cursussen Introductie CO2-reductie en CO2-arm aanbieden en uitvragen.

• Discussies

Gedurende de cursus en tot 4 weken daarna, heb je toegang tot het lesmateriaal in onze online Beton Academie. Hier vind je o.a. de hand-outs van de presentaties.

Een man werkt aan zijn bureau op zijn laptop met een klein huis en een gele helm zichtbaar.

• Je hebt inzicht in de doelen die de betonbouwsector zich heeft gesteld t.a.v. CO2-reductie (Betonakkoord).
  • Je begrijpt de wijze waarop we dit kunnen bereiken (Road Map CO2).
Deze cursus heeft een studielast van ongeveer 7 uur. Dit is een gemiddelde. Het kan zijn dat je er persoonlijk meer of minder tijd voor nodig hebt om de cursus succesvol af te ronden.
Als je minimaal 75% van de bijeenkomsten bijwoont, ontvang je een Bewijs van deelname.

Kenniseenheden

Voor deze cursus kun je 2 kennispunten voor het Constructeursregister behalen. Constructeurs die ingeschreven staan in het Constructeursregister hebben deze punten nodig voor hun professionele ontwikkeling.
Trainingslocatie Woerden, gebouw At The Office

Introductie CO2-reductie