Een architect of ingenieur werkt achter een bureau op een tablet en rekent wat uit met een rekenmachine.

Building Information Modeling (BIM): De digitale revolutie in de bouwindustrie

Domeinen Ontwerp en Constructie, Werkvoorbereiding en Uitvoering
Auteur Betonvereniging
Publicatiedatum maandag 5 februari 2024

Building Information Modeling, beter bekend als BIM, heeft de traditionele methoden van ontwerpen, bouwen en beheren van gebouwen getransformeerd. Het is een geavanceerde en samenwerkingsgerichte aanpak die digitale technologieën integreert om een geïntegreerd overzicht van een bouwproject te bieden. BIM gaat verder dan traditionele 2D-tekeningen en introduceert een 3D-digitale representatie van een gebouw en alle gerelateerde informatie gedurende de hele levenscyclus ervan.

Van blauwdrukken naar digitale modellen

Historisch gezien vertrouwde de bouwsector op papieren blauwdrukken en technische tekeningen om projecten te plannen en uit te voeren. Met de opkomst van BIM is deze aanpak echter vervangen door een digitale benadering. In plaats van afzonderlijke tekeningen te maken, creëren architecten, constructeurs en aannemers nu gezamenlijk een gedeeld 3D-model van het gebouw.

Samenwerking en integratie

Een van de voordelen van BIM is de verbeterde samenwerking tussen verschillende belanghebbenden in een bouwproject. Architecten, constructeurs, aannemers en facility managers werken allemaal binnen dezelfde digitale omgeving. Dit zorgt voor een naadloze uitwisseling van informatie en bevordert een geïntegreerde benadering van ontwerp, constructie en beheer.

BIM door de levenscyclus

BIM gaat verder dan de bouwfase en strekt zich uit over de gehele levenscyclus van een gebouw. Van concept tot sloop biedt BIM een gestructureerde manier om informatie te beheren. Het digitale model bevat niet alleen geometrische gegevens, maar ook informatie over materialen, kosten, planning, onderhoudsvereisten en meer. Dit helpt bij het optimaliseren van het ontwerp, het beheren van de bouwkosten en het plannen van onderhoudsactiviteiten gedurende de levensduur van het gebouw.

Efficiëntie en kostenbesparing

BIM draagt bij aan aanzienlijke efficiëntieverbeteringen en kostenbesparingen. Door het verminderen van fouten in het ontwerp- en bouwproces kunnen projecten op tijd en binnen het budget worden voltooid. Het vermogen om virtueel te bouwen en te testen voordat de fysieke constructie begint, minimaliseert onvoorziene problemen op de bouwplaats.

Toekomstperspectieven

De toekomst van BIM ziet er veelbelovend uit. Voortdurende technologische vooruitgang, zoals kunstmatige intelligentie en geavanceerde analysetools, zal de mogelijkheden van BIM verder uitbreiden. Bovendien zal bredere acceptatie van BIM-standaarden over de hele wereld de samenwerking tussen internationale bouwprojecten vergemakkelijken.

In een tijd waarin efficiëntie, duurzaamheid en kostenbeheersing van het grootste belang zijn, heeft BIM zich bewezen als een waardevolle troef in de bouwindustrie. De overstap naar digitale modellering en samenwerking heeft niet alleen de manier waarop we bouwen veranderd, maar ook de fundamenten gelegd voor een slimmere, meer geïntegreerde toekomst voor de bouwsector.