Deelnemers aan een interactieve sessie waarbij een deelnemer op papier aantekeningen maakt.

Uitnodiging: Community of Practice vervolgbijeenkomst

Domeinen Ontwerp en Constructie, Cement- en Betontechnologie
Publicatiedatum maandag 8 januari 2024

‘Communities of Practice als versneller van de verduurzaming van beton’

Rijkswaterstaat en de Betonvereniging organiseerden op 13 oktober een succesvolle kick-off bijeenkomst ‘Communities of Practice als versneller van de verduurzaming van beton’. Op basis van de uitkomsten hebben wij besloten om vijf Communities of Practice (CoP) op te starten. De CoP vervolgbijeenkomst vindt plaats op vrijdag 12 januari 2024, van 9:00-13:00 uur, ook deze keer in het Lef Future Center in Utrecht.

Aan het begin van de dag bespreken we gezamenlijk de spelregels van een CoP. Daarna gaan we uiteen in de vijf CoP’s, die dan elk hun eerste bijeenkomst hebben. We maken kennis met elkaar en proberen de intrigerende vraag van die CoP zo te ontwarren dat iedere deelnemer zijn of haar rol kan kiezen in het vervolg.

Welke CoP's zijn er?

1. Optimaal grondstofgebruik
    Hoe kunnen we optimaal (duurzaam) inzetten op lokaal beschikbare en toekomstige grondstofvoorraden?
  2. Verlengen restlevensduur
    Hoe kunnen we de restlevensduur van een constructie verantwoord en betrouwbaar bepalen en verlengen? Onderwerpen: (chloride geïnitieerde) corrosie, ASR.
  3. Innovaties geaccepteerd krijgen
    Hoe krijg je een innovatie geaccepteerd binnen een acceptabele tijd zonder dat je vastloopt op (remmende) normen en regelgeving?
  4. Weg met de angstwapening!
    (Detaillerings)eisen zorgen voor een minimale hoeveelheid wapening (nu staal) in constructies terwijl deze rekenkundig niets doet. Kunnen we voor ontwerp, beoordeling en hergebruik deze wapening weglaten of verlagen?
  5. Opschalen wat al kan
    Hoe kunnen we innovaties op het gebied van CO2 arm beton sneller opschalen?

Waarom een CoP?

In een CoP kunnen we praktijkdilemma’s verkennen en vaststellen wat we van elkaar nodig hebben om deze op te lossen. We kunnen de handelingsperspectieven uit het Betonakkoord in concrete projectomstandigheden toepassen. Samen verkennen, kennis ontwikkelen en delen zodat we door samenwerking sneller kunnen verduurzamen.

Wat vragen we van jou?

Brengen en halen, toewijding en meedoen aan bijeenkomsten, bereidheid om ervaring te delen, begrip opbrengen voor elkaars discipline. Maar vooral ook steun vanuit je eigen organisatie.

Ben je geïnteresseerd?

Meld je aan! Heb je vragen over dit initiatief van Rijkswaterstaat en Betonvereniging, neem dan contact op met een van de onderstaande personen:

Graag tot ziens op 12 januari!