Sectorbreed samenwerken met GROENR

Op het Beton Event 2023 vond de feestelijke ondertekening plaats van GROENR. Met dit initiatief roept Bam Infra Nederland op tot een ketenbrede samenwerking voor de realisatie van duurzaam en circulair beton. Als startschot stelt BAM Infra Nederland een eigen duurzaam betonmengsel vrij beschikbaar aan de markt.

Beton is wereldwijd het meest gebruikte, en daarmee het meest vervuilende bouwmateriaal. Sander den Blanken, Directeur Commercial Business Development van BAM Infra Nederland: “Beton moet groener. Maar we kunnen dit niet alleen. Van ingenieur tot architect, en van opdrachtgever tot universiteit: we zullen moeten gaan samenwerken om de CO2-uitstoot in de bouwsector omlaag te brengen. Met dit initiatief zet BAM Infra een eerste stap.”

Het nieuwe duurzamere beton bevat minder cement. Toepassing van het betonconcept leidt tot een reductie van 15 tot 20 procent CO2-uitstoot ten opzichte van traditionele mengsels. De eigenschappen van GROENR BETON zijn vergelijkbaar met die van traditioneel beton, waardoor het geschikt is voor vele toepassingen. Zo is het duurzamere betonconcept ook te gebruiken in combinatie met circulaire toeslagmaterialen. Aan het einde van de levenscyclus is GROENR BETON net zoals traditioneel beton herbruikbaar en klaar voor een nieuw leven.

BAM heeft het betonconcept in diverse civiele bouwprojecten succesvol toegepast, zoals bij de fiets- en voetgangersbrug over de Groote Wielenplas in Rosmalen. Ook zijn er positieve ervaringen met het beton binnen de woning- en utiliteitsbouw.

Albeton is de eerste leverancier die het duurzamere beton per direct onder de naam Reduxx aan de markt gaat leveren. “Beton kunnen wij alleen verduurzamen door in de hele keten samen te werken. Albeton is dan ook trots een volgende stap te kunnen zetten met de levering van GROENR BETON,” zegt Heimen Droog, algemeen directeur van Albeton.

BAM Infra Nederland wil met het duurzame betonmengsel een signaal afgeven binnen de sector om samen te gaan werken en kennis en expertise te delen. De Betonvereniging vervult hier als onafhankelijk kennisinstituut een belangrijke rol in. Dorien Staal, voorzitter Betonvereniging: “We hebben gezamenlijk de opdracht om de spreekwoordelijke ‘betonschaamte’ te overwinnen. Wij ondersteunen het initiatief van BAM voor GROENR. Het Beton Event was dé plek om de hele sector kennis te laten nemen van en op te roepen tot de ketenbrede samenwerking.”