''En route'' naar duurzaam en circulair beton

Hoe maak je je dromen waar? Die vraag stond centraal tijdens de plenaire opening van Beton Event 2023. Drie sprekers gaven antwoord.

Florian Dirkse inspireerde de zaal met zijn jongensdroom die leidde tot de oprichting van The Ocean Cleanup. Samen met Arjen van Eijk spaarde hij vijf jaar lang voor een zeilboot, die ze in 2008 opknapten en verduurzaamden om er twee jaar lang mee de wereld rond te zeilen.

Tijdens hun reis werden ze zich bewust van het belang van onze oceanen. Zo’n 60 procent van de zuurstof die wij inhaleren komt ervandaan en de oceanen hebben de rijkste biodiversiteit op aarde. Het meest bijzondere moment beleefden de vrienden toen er tijdens het snorkelen een dolfijn op hen af kwam. Het beest zat verstrikt in een vislijn en kwam om hulp ‘vragen’.

Florian Dirkse: ‘We bevrijdden de dolfijn en later kwam hij terug met zijn vrienden om ons te bedanken. We hebben 20 minuten met de dolfijnen gezwommen. Een geweldige ervaring, maar het knaagde ook: wij zijn als mens verantwoordelijk voor die vislijn en de grote hoeveelheden andere soorten plastic die voor de oceanen zo’n probleem vormen. Het is onze verantwoordelijkheid daar wat aan te doen.’

Vertrouwen in de jeugd

Bij thuiskomst kwam Florian in contact met Boyan Slat, een lucht- en ruimtevaartstudent aan de TU Delft met een droom de oceanen te verlossen van de ‘plastic soep’. Ze richtten samen The Ocean Cleanup op. Deze organisatie ruimt met vernieuwende technieken het plastic in de oceanen op én voorkomt dat het daar terechtkomt door het in rivieren al te onderscheppen. Florian Dirkse: “We kunnen niet ontkennen dat we de aarde aan het verkloten zijn. Maar dat we hier samen staan, toont dat we grote stappen zetten in vergelijking met tien jaar geleden. Ik heb ook veel vertrouwen in de jeugd. Zij krijgen een bewustere opvoeding: duurzaamheid is voor hen normaal. Laat je leiden door je dromen. If you can dream it, you can do it.”

Mensen met durf en lef

Ook Chantal Zeegers, wethouder van de gemeente Rotterdam (Klimaat, bouwen en wonen) is hoopvol over de toekomst. “We moeten de aarde beter doorgeven dan we nu doen. Mijn droom is een klimaatneutrale stad in 2050. Daar zet ik mij aan alle kanten op in.” In een vraaggesprek met dagvoorzitter Edwin de Kuiper zette Zeegers haar visie uiteen. Ze wil van Rotterdam een broedplaats maken voor verandering in de energietransitie en circulariteit. “Als gemeente is het onze taak om heldere kaders neer te zetten. Het gebruik van biobased materialen wordt aangemoedigd, ook omdat je daarmee andere bedrijven weer stimuleert. Maar we hebben ook mensen nodig met durf en lef, die buiten de normale manier van werken kijken. Weet dat als je dat doet, we jou als gemeente steunen. Er zijn al veel mooie initiatieven, maar we kunnen en moeten nog veel meer doen. Dat is hard nodig.”

Fors minder uitstoot in 2030

De inhoud van beide sprekers kwam mooi samen in het slotbetoog van Sander den Blanken, Directeur Commercial Business Development van BAM Infra Nederland. Voor zijn 50ste verjaardag zamelde hij geld in voor The Ocean Cleanup. “De wereld heeft meer mensen nodig zoals Florian, die bij zo’n enorme opgave als waar wij nu voor staan niet wegkijken, maar hun droom nastreven,” zei hij. “Als bouwer probeer ik dat ook te doen.” BAM Infra Nederland committeert zich aan de doelstellingen van Milieudefensie om in 2030 een CO2-reductie van 45 procent te hebben gerealiseerd. BAM Infra heeft hierin al vooruitgang geboekt, bijvoorbeeld met de verduurzaming van bouwplaatsen, ketens en kantoren. Ook bij vele projecten staat duurzaamheid (onder andere in de vorm van hergebruikte grondstoffen) centraal.

Sectorbreed samenwerken

Maar de grootste uitdaging vormt de zogeheten indirecte uitstoot, vooral veroorzaakt door asfalt, staal, grondverzet en beton. “Op deze uitstoot kunnen we de doelstellingen alleen halen als we samenwerken in de keten. Van opdrachtgever tot architect en ingenieur: alleen samen kunnen we toewerken naar duurzamer beton,” zegt Sander den Blanken hierover.

“We gaan niet succesvol zijn als we op ons eilandje blijven innoveren met de kaarten voor de borst. Daarom beginnen we bij BAM om de deuren wagenwijd open te zetten en onze materialen niet voor onszelf te houden, maar met de hele sector te delen.”

Den Blanken roept concullega’s op zich aan te sluiten bij GROENR – een initiatief om sectorbreed de krachten, expertise en investeringscapaciteit te bundelen om versneld doorbraken te realiseren in het verduurzamen van beton. Om GROENR een impuls te geven stelt BAM een zelf ontwikkeld duurzaam betonmengsel beschikbaar aan de markt. Dit mengsel bevat minder cement en bestaat uit natuurlijke grondstoffen. Toepassing ervan leidt tot een reductie van 18 procent CO2-uitstoot ten opzichte van traditionele mengsels.