drie boorkernen die de aantasting laten zien van een betonnen constructie

Wat is betonrot?

Domein Onderhoud en Reparatie
Publicatiedatum woensdag 7 februari 2024

Mensen praten over betonrot als ze het hebben over een probleem dat we wel eens zien bij betonnen constructies, zoals bruggen, gebouwen en tunnels. Maar dit probleem is helemaal niet dat beton aan het rotten is, want dat kan natuurlijk niet! Wat mensen bedoelen als ze "betonrot" zeggen, heet eigenlijk wapeningscorrosie. Het wapeningsstaal in het beton gaat roesten, bijvoorbeeld door een slechte constructie of blootstelling aan vocht.

Wat is wapeningscorrosie?

Bij wapeningscorrosie gaat het wapeningsstaal in het beton roesten. Omdat geroest metaal meer plaats inneemt dan niet geroest metaal, drukt dit het beton weg. Zo kunnen er bijvoorbeeld scheuren ontstaan en zelfs stukjes af gaan brokkelen. We zien wapeningscorrosie als het beton blootstaat aan vocht. Het water dringt de poriën van het beton in en bereikt dan de wapening. Daardoor kan het gaan roesten.

Beton is een poreus materiaal, er zitten altijd hele kleine gaatjes in. Je kunt dus nooit helemaal voorkomen dat er stoffen binnendringen. Maar als het beton dan ook nog eens een te kleine dekking heeft (afstand tussen de wapening en het betonoppervlak) of de kwaliteitscontrole tijdens de bouw was slecht, dan zie je poreuzer beton waarvan de wapening eerder gaat roesten.

Hoe herken je wapeningscorrosie?

Het kan soms lastig zijn om wapeningscorrosie te herkennen, vooral in het begin. Je kunt bijvoorbeeld letten op scheurtjes of afbladderend beton. Die scheurtjes kunnen kleine haarlijnscheurtjes zijn, maar ook grote scheuren die door het oppervlak lopen. Afbrokkelend beton herken je eraan dat er stukjes los op het oppervlak zitten of zelfs al op de grond zijn gevallen. Als je roestvlekken aan het oppervlak kunt zien, weet je al wel zeker hoe laat het is.

Wat kun je doen om wapeningscorrosie te voorkomen?

Wapeningscorrosie voorkomen begint al in de bouwfase. Een goede kwaliteitscontrole is de eerste stap: het juiste mengsel dat goed is aangebracht. Dekking is al eerder genoemd. Als de laag beton boven de wapeningsstaven dik genoeg is, komt water er minder makkelijk of minder snel bij om het te laten roesten. Verder helpt het ook om het beton niet te nat te laten worden. Buiten is dat natuurlijk een lastige klus, maar er zijn waterdichte coatings die voorkomen dat water makkelijk binnendringt. Natuurlijk helpt het ook om vaak genoeg te controleren en onderhoud niet te lang uit te stellen. Je kunt ook kathodische bescherming inzetten om verdere wapeningscorrosie te stoppen of voorkomen.

Conclusie

Wapeningscorrosie ("betonrot") kan een ernstig probleem zijn dat gebouwen of infrastructuur aantast en gebruikers in gevaar kan brengen. Het is daarom belangrijk om te weten hoe je het kunt herkennen en wat je kunt doen om het te voorkomen. Met de juiste maatregelen en regelmatig onderhoud kunnen betonnen constructies vele jaren meegaan zonder last te hebben van wapeningscorrosie.