kale betonnen constructie van een industrieel gebouw

'Kun je het jouw buurman uitleggen?'

Domein Onderhoud en Reparatie
Publicatiedatum woensdag 27 maart 2024

Deze vraag stelde Henk Jumelet, gedeputeerde van de provincie Drenthe, tijdens de opening van de Noordelijke Betonreparatiemiddag van 21 maart. Volgens hem moeten we problemen en oplossingen altijd aan onze buurman uit moeten kunnen leggen.

En welke problemen zijn dat dan?

Personeel

In de paneldiscussie met alle vijf leden van het Betononderhoudsplatform kwam als eerste probleem het menselijke aspect naar voren: personeel. Door uitstroom gaat er binnenkort veel kennis verloren, dus we moeten die kennis nu verzamelen en overdragen. De sector moet jongeren aantrekken, ook uit andere EU-landen, om al die renovatieprojecten die op ons afkomen, uit te voeren. We kunnen het personeel helpen, bijvoorbeeld het werk lichter maken door robotisering en ze te leren hoe ze om moeten gaan met nieuwe technieken, zoals drone-beelden van een inspectie goed begrijpen.

Onderhoudsopgave

Spreker Penny Pipilikaki, senior technisch adviseur bij Rijkswaterstaat, vertelde over het tweede probleem: de onderhoudsopgave waar we voor staan. RWS heeft ruim 4700 betonnen objecten in beheer, de meeste uit de jaren ‘60 en ‘70. Deze kunstwerken zijn gebouwd met het idee dat we ze na zo’n 50 jaar wel konden vervangen. Niet alleen zijn het er te veel om te vervangen, door te hoge kosten en te weinig menskracht, we willen in deze tijd liever de levensduur verlengen dan slopen, om zo CO2-uitstoot te besparen. Rijkswaterstaat legt de nadruk op bestaande kunstwerken behouden en werkt naar klimaatneutrale en circulaire rijksinfrastructuurprojecten (KCI), om in 2030 helemaal klimaatneutraal te zijn en circulair te werken.

Putcorrosie

Spreker Floor Thijssen, Structural Engineer bij Solid Services, besprak een specifiek probleem dat zij onderzocht heeft: de effecten van putcorrosie op betonnen balken. Putcorrosie is een vorm van roest op de wapening. Op de plek van de put is de wapeningsstaaf nu veel dunner dan verderop. Dit maakt de staaf zwakker en die kan minder krachten opnemen. Floor concludeerde dat vooral de signaleringsfunctie minder wordt: een betonnen balk waar we kracht op zetten, gaat veel sneller kapot als de wapening last heeft van putcorrosie, maar we zien veel minder scheurtjes in het beton die ons vertellen dat de balk niet lang meer heel zal blijven. Dat kan gevaarlijk zijn.

Technologie

We sloten af met technofilosoof, Fontys-docent en auteur Rens van der Vorst, die inging op de problemen die technologie met zich mee kan brengen. Met veel humor vroeg hij ons na te denken: Bepalen wij wat de technologie voor ons doet of bepaalt de technologie dat voor ons? Bijvoorbeeld: als buienradar voor jou bepaalt of jij naar buiten gaat, welke gebeurtenissen of ontmoetingen loop je dan mis doordat je naar de technologie luistert? We denken dat de technologie ons de oplossing gaat brengen, omdat we steeds meer data kunnen verzamelen, maar “Als je op zoek bent naar de speld in de hooiberg, is de oplossing niet meer hooi.”