betonnen verkeersbrug over een smal kanaal

Schademechanismen van beton

Beton gaat lang mee, maar is niet immuun voor schade. Verschillende mechanismen kunnen beton aantasten en de constructie in gevaar brengen. Wat zijn een aantal belangrijke schademechanismen?

Aantastingsmechanismen van beton

1. Corrosie van wapeningsstaal

Dit is een van de meest voorkomende en verwoestende schademechanismen. Beton beschermt het wapeningsstaal, maar als dit beschermende laagje wordt aangetast, kan het staal gaan roesten. Dan zien we uitzetting en scheurvorming, wat de betonconstructie ernstig kan verzwakken.

2. Chemische aantasting

Chemische stoffen zoals zuren, zouten en sulfaten kunnen beton aantasten. Ze kunnen reageren met de mineralen in het beton en leiden er bijvoorbeeld toe dat cementhoudende deeltjes oplossen. Chemische aantasting verzwakt de structuur en het beton kan gaan afbrokkelen.

Een voorbeeld van chemische aantasting is de alkali-silicareactie (ASR). Dit is een chemische reactie tussen alkaliën in het beton en reactief silicaatmineraal in bepaalde gesteenten. Het resultaat is een soort gel die uitzet en scheuren in het beton veroorzaakt. Dit kan de constructie flink beschadigen.

Zoals benoemd kunnen ook sulfaten problemen veroorzaken. Zij kunnen namelijk reageren met het gehydrateerde calciumaluminaat in het cement. Dan kunnen er ettringietkristallen ontstaan, die het beton kunnen laten barsten en afbrokkelen.

3. Vries-dooischade

Als het vriest, bevriest ook het water in de poriën van het beton. Hierdoor zet het water uit en oefent het druk uit op de poreuze structuur van het beton. Bij dooi krimpt het weer, waardoor microscheurtjes ontstaan. Als dit steeds weer opnieuw gebeurt, kan dit leiden tot ernstige schade.

4. Mechanische belasting

Externe krachten zoals verkeer, trillingen of plotselinge belasting kunnen schade veroorzaken aan betonconstructies. Het kan gaan om oppervlakkige scheuren, maar ook om ernstige structurele schade.

5. Abrasie en erosie

Beton in de buitenlucht komt in aanraking met water en wind. Hierdoor kan het betonoppervlak langzaam slijten. Zo verdwijnt de beschermende laag van het beton en ontstaan er soms structurele problemen.

Conclusie: voorkomen is beter dan genezen

Om schade aan betonconstructies te voorkomen, moeten we ze regelmatige inspecteren en op tijd repareren. Hierbij gebruiken we hoogwaardige materialen, slimme technieken en beschermende coatings zodat we de levensduur van de betonconstructies kunnen verlengen.

Betononderhoudskundigen weten wat de belangrijkste schademechanismen zijn en kunnen effectieve maatregelen nemen om de integriteit van betonconstructies te waarborgen. Door deze schadebronnen aan te pakken, kunnen we de levensduur van betonstructuren maximaliseren en de veiligheid van onze gebouwen en infrastructuur waarborgen.