Lid van de Betonvereniging: ‘Ik geniet vooral van het sociale aspect’

Na de hbo-opleiding Civiele Techniek in Leeuwarden volgde Gerben Dijkstra (33) drie opleidingen bij de Betonvereniging. Dankzij het netwerk dat hij opbouwde, durfde hij in 2022 de stap te zetten om een eigen bedrijf te beginnen. Met Betonadvies Dijkstra begeleidt hij projecten in betononderhoud, betonuitvoering en betontechnologie.

‘Op de bouwplaats zijn mensen vaak welwillend, maar soms onwetend. Ze voeren werkzaamheden uit zonder de gedachte erachter te snappen. Als ik uitleg waarom ze iets moeten doen, zie je dat er begrip ontstaat. Ze zijn gemotiveerder en de kwaliteit van het werk gaat omhoog. Daarom zou ik iedereen aanraden een cursus over beton te volgen. Je gaat gewoon veel beter snappen wat je doet.’

‘Ik wist al tijdens mijn studie dat ik met beton wilde werken. Maar op de hogeschool gaat het vooral over bouwen met beton en het berekenen van betonconstructies, je leert weinig over het product zelf. Dat kwam pas toen ik de cursussen van de Betonvereniging ging volgen.

‘Ik heb de opleidingen Betonuitvoerder/werkvoorbereider BV, Betontechnoloog BV en Betonderhoudskundige BV afgerond en ben nu bezig met Betontechnologisch Adviseur. Ik vind het leuk om te leren en belangrijk om me te blijven ontwikkelen. En voor sommige vaardigheden moet je nou eenmaal een papiertje hebben. Maar los van de kennis en mijn CV geniet ik vooral van het sociale aspect dat de Betonvereniging te bieden heeft.

‘Ik heb in de afgelopen jaren veel mensen leren kennen, zowel medecursisten als docenten. Als ik een vraag heb, is er altijd wel iemand om mee te sparren. Het heeft me gestimuleerd om voor mezelf te beginnen. En ik merk dat het helpt bij mijn werk: als een oud-docent hoort dat een opdrachtgever een betontechnoloog zoekt, denkt hij aan mij. Zo kom ik weer aan mijn opdrachten.’