laboratoriumonderzoek bouwmaterialen assistent weegt

Wat doet een betonlaborant?

Betonlaboranten testen en analyseren betonmonsters om de kwaliteit ervan te controleren. Zij doen verschillende dingen, zoals:

• volgens bepaalde regels betonmonsters ophalen bij bouwplaatsen.
  • verschillende tests op de betonmonsters, zoals tests om te zien hoe sterk het beton en hoe buigzaam het is. Ook kijken ze naar wat er in het beton zit, zoals de hoeveelheden water, cement, zand en grind.
  • opschrijven wat de resultaten van de tests zijn en rapporten maken die laten zien hoe goed het beton past bij verschillende soorten bouwwerk.
  • advies geven aan bouwbedrijven en architecten over hoe ze het betonmengsel kunnen verbeteren als dat nodig is.
  • ervoor zorgen dat ze de tests altijd op dezelfde manier doen volgens de veiligheidsregels in het laboratorium. Zo weten ze zeker dat de resultaten betrouwbaar zijn.