Cugla is dit jaar voor het eerst hoofdsponsor van het Beton Event. Vanuit haar stand en op het Experience plein presenteert het Brabantse bedrijf zich aan de Nederlandse betonsector en aan de volgende generatie. Commercieel manager Mark van Hulten: ‘Onze hulpstoffen zijn het kruidenrek van beton. Daarmee maak je ook van nieuwe, duurzamere grondstoffen een goed recept.’
‘We ontwikkelen en produceren hulpstoffen voor beton en cementgebonden speciaalmortels. Wat ons onderscheidt? Wij maken hulpstoffen op maat. Dus als grondstoffen veranderen, zorgen wij ervoor dat het beton toch precies presteert zoals gewenst.’
‘Zeker. Stel dat een betoncentrale wil overstappen op gecalcineerde klei, een duurzamer alternatief voor het traditionele Portlandcement. Dat klinkt mooi, maar het beton moet nog steeds goed verwerkbaar blijven voor een betoncentrale of de betonfabrikant. Het moet bijvoorbeeld een half uur kunnen worden getransporteerd en daarna snel uitharden. Dan formuleren wij een hulpstof die precies daarvoor zorgt. Zo houden we het productieproces bij de klant op niveau en blijft de kwaliteit op peil.’
‘Grondstoffen zijn in beweging, regelgeving verandert, en duurzaamheid staat voorop. Maar klanten willen wel elke dag dezelfde betonsamenstelling kunnen produceren, met een goede verwerkbaarheid en voldoende sterkteontwikkeling. Wij zorgen voor de juiste hulpstof op maat, zodat dat blijft lukken.’
‘Ten eerste is het voor ons een goede manier om mensen te ontmoeten. Klanten, collega’s, leveranciers en potentiële opdrachtgevers. Ten tweede willen we de volgende generatie enthousiasmeren. Op het Experience plein laten we jongeren zien hoe leuk, vernieuwend en relevant onze sector is. En dit jaar is het Beton Event voor het eerst in Brabant, onze thuisprovincie. Dan moeten wij als Brabants bedrijf natuurlijk vertegenwoordigd zijn.
‘We introduceren de nieuwe productlijn Cugla Nova: duurzame mortels om prefab elementen in de infra, woningbouw en industrie te monteren. Daar zijn we trots op. We staan ook weer op het Experience plein, met jonge medewerkers. Bezoekers kunnen uiteraard weer een radje draaien, net als vorig jaar. Studenten vonden dat geweldig.’
‘Jongeren spreken jongeren. Dat werkt. En wij voelen de verantwoordelijkheid om de nieuwe generatie te laten zien hoe mooi de betonwereld is. Beton is zichtbaar, tastbaar, maatschappelijk relevant en volop in ontwikkeling. Maar veel studenten weten dat nog niet. Ze leren er nauwelijks over op school. Het is aan ons om ze te enthousiasmeren voor een carrière in beton.’
‘Omdat je bij ons echt aan de bal bent. We zijn elke dag bezig om beton duurzamer te maken. Je werkt in een innovatief R&D-team, hebt directe invloed en draagt concreet bij aan verandering. En ja: het vraagt veel. Je moet je vakkennis blijven ontwikkelen, praktijkervaring opdoen en in teamverband willen werken. Als bedrijf willen we daarin investeren. We leiden mensen op en geven ruimte om te leren.’
‘Bezoek onze stand en het Experience plein. Laat je verrassen door wat beton allemaal kan, wie eraan werkt en hoe je dat samen doet. Uiteindelijk begint verduurzaming bij de mensen die beton maken.’
Hoe is het gesteld met ons klimaat in 2050? Harm Edens in gesprek met Heleen de Coninck
Harm Edens over onze nieuwe podcast In groen beton gegoten en het Beton Event 2025.
Interview met Erik Mangert
Hét jaarlijkse toonaangevende netwerkevenement van de beton(bouw)sector in Nederland.
Dit is perfect voor nieuwkomers in de betonsector, zoals chauffeurs of verkopers. Je leert over soorten beton, materialen en verwerkingsmethoden.
Ontdek de wereld van beton gemakkelijk vanuit huis met deze online cursus. Volg tien modules vol informatie en toetsen om je voortgang te meten.