Bel voor persoonlijk advies: 0182 - 539 233

Zo werkt selectieve zoutonttrekking bij zoutdam IJmuiden

Maandag 15 april 2024 bezochten de bureaumedewerkers van de Betonvereniging de zeesluis in IJmuiden. Rijkswaterstaat bouwt daar een zogenoemde zoutdam. Deze dam werkt volgens selectieve onttrekking van zout, wat betekent dat het zoutere water terug richting de zee gaat. Zo voorkomt de dam dat het Noordzeekanaal en achterland zouter worden. Dit biedt veel voordelen: natuur, land- en tuinbouw, industrie en drinkwater hebben baat bij deze constructie die vooral uit beton bestaat.

Henrik Hooimeijer is namens Rijkswaterstaat bestuurslid bij de Betonvereniging en nodigde het team uit voor een rondleiding met uitleg. Voordat Henrik naar het hoofdkantoor in het Utrechtse Westraven kwam, werkte hij op het RWS-kantoor in IJmuiden. Hier maakte hij de planontwikkeling mee van de nieuwe zeesluis, opgeleverd in 2022. Deze nieuwe sluis is de grootste zeesluis ter wereld, maar nog niet helemaal in gebruik. Elke keer als de sluis opengaat om een schip door te laten, komt er veel zout (zo’n 10.000 ton) in het Noordzeekanaal. Dat zout komt soms wel 30 kilometer verder tot aan het Amsterdam-Rijnkanaal. De zoutdam moet dat effect tegen gaan.

Slimme constructie

Slimme constructie

Het principe van een zoutdam is eenvoudig. Zout water is zwaarder dan zoet water en zakt naar de bodem. Een slimme constructie maakt de doorgang smaller en voert dit zoute water terug naar de Noordzee. Bij eb gaat dit vanzelf, omdat het water van hoog naar laag terugstroomt, bij hoog water doen pompen het werk. Als de zoutdam eind 2024 in gebruik is, kunnen alle schepen de nieuwe zeesluis doorvaren.

De projectleider namens Rijkswaterstaat, Ralph Jansen, vertelde over het project. De zoutdam is ontworpen met een CFD-model (computational fluid dynamics). Deltares heeft dit ontwerp in een schaalmodel in het waterbouwkundig laboratorium beproefd. Hierbij was het belangrijk dat we nog steeds water moesten kunnen afvoeren uit het achterland, maar ook dat vissen nog gewoon moesten kunnen zwemmen tussen zee en binnenwater en terug. Voor dit laatste zitten er vier tunnels van 4,5 x 3,5 min de sluis.

Bron: Rijkswaterstaat

Scheidende wandelementen van beton

Scheidende wandelementen van beton

Van Hattum en Blankevoort heeft het project uitgevoerd. De meeste onderdelen zijn gemaakt op een terrein naast de sluis. De grootste prefab constructiedelen zijn twee tussenpijlers van ongeveer 28 meter hoog die 3000 ton wegen. Begin april 2024 heeft het grootste hijsbok van Europa deze op hun plaats gezet. Aan de twee kanten van de zoutdam zitten ook twee landhoofden. Die zijn eerder al gemaakt in een droge bouwkuip van ongeveer 5 x 5 meter. Tussen de landhoofden en pijlers komen nog scheidende wandelementen van beton. Tussen de pijlers in komt een stalen zakdeur die op en neer kan bewegen.

Het grootse deel van de constructie zit onder water. Je kunt dus maar ongeveer 1 meter ervan boven het water uit zien steken!

Bekijk ook

Rijkswaterstaat legt in een duidelijke animatievideo het principe van selectieve zoutonttrekking uit.

Naar de video

Gerelateerde artikelen

ECSN webinar 2025: Actuele en toekomstige trends in de betonsector

Duurzaamheid en Circulariteit Cement- en Betontechnologie

Tijdens het ECSN-webinar 2025 stonden CO2-reductie, 3D-BIM, 3D-printen en CO2-opname van beton centraal.

Meer informatie

Waarom een BRL 0507 certificaat loont voor vlechtbedrijven

Ontwerp en Constructie

Het BRL 0507 certificaat laat zien dat je wapening vakkundig, veilig en volgens de regels uitvoert.

Meer informatie

‘Ik wilde weten: wat ben ik nou eigenlijk precies aan het doen met beton?’

Interviews Cement- en Betontechnologie

Interview met Jan Bremmer (43), die in 2024 de cursus Basiskennis Beton Algemeen volgde.

Meer informatie

Gerelateerde cursussen en evenementen

28 mei 2025

ALV 2025 - 28 mei

Werkvoorbereiding en Uitvoering Ontwerp en Constructie Onderhoud en Reparatie Duurzaamheid en Circulariteit Cement- en Betontechnologie

Jaarlijkse Algemene Ledenvergadering

Meer informatie
Een bijeenkomst van drie ingenieurs over een ontwerp.

Vernieuwde Eurocode 2

Ontwerp en Constructie

Verdiep je in de vernieuwde Eurocode 2 en vergroot je kennis voor betere betonconstructies.

Meer informatie
Laboratorium voor het testen van bouwmaterialen Laboratoriumtechnicus meet de grootte van een betonnen kubus met behulp van een metalen liniaal

Beton in het Lab

Cement- en Betontechnologie

Je leert alles wat betonlaboranten moeten weten, zoals de kwaliteitseisen voor betonspecie en grondstoffen, en de vereiste proeven volgens BRL 1801.

Meer informatie