Beton gieten op de luchtfoto van de bouwplaats

Basiskennis Beton Technologie

Deze cursus is een onmisbare introductie in betontechnologie. Je leert over samenstelling, mengsels, vervaardiging en verwerking. Je kunt hierbij de relevante regels volgen en kwaliteitszorg toepassen.

Domein Cement- en Betontechnologie
Locatie Ruinen en Utrecht en Oss en Online
Cursusdagen 11 x 2,5 uur

Je bereidt je goed voor op de lessen. Dat is nodig, want de docent zal niet alle theorie behandelen. Je gaat met de geleerde theorie aan de slag en maakt opgaven. Aan het eind van de les krijg je huiswerk mee, zodat je de volgende les weer goed mee kunt doen.

• Aannemers
  • Constructeurs
  • Iedereen die met beton werkt

Het niveau van deze cursus is mbo+.

• Ervaren docentexperts
  • Samen leren met mensen uit de hele betonsector
  • Actuele cursusmaterialen
  • Online ondersteuning

Als je deze cursus hebt afgerond, begrijp je wat je allemaal moet doen om een kwalitatief duurzame betonconstructie te maken.

Met het certificaat kun je doorstromen in de opleidingen Betontechnoloog BV, Betontechnologisch Adviseur BV en Betononderhoudskundige BV. Maar je kunt ook je vak als betonconstructeur of uitvoerder beter uitoefenen.

• Mondelinge opdrachten
  • Online modules
  • Proefexamen
  • Schriftelijke opdrachten
  • Video
  • Zelftoetsen

Bij de eerste les krijg je een dictaat uitgereikt. Hierop is het examen gebaseerd.

Verder kun je op de Beton Academie videofilmpjes met uitleg van de theorie en opgaven om te oefenen terugvinden. Ook het dictaat is online beschikbaar.

Betoncentrale Een betonnen vrachtwagenmachine wacht op laden nabij de cementopslagtorens. Zonnige dag blauwe lucht

• Je kent de relevante betontechnologische eigenschappen van beton, betonspecie en bijzondere betonsoorten.
  • Je kunt de grondstoffen, opslagmethoden en transportmethoden beproeven op geschiktheid.
  • Je kunt in eenvoudige situaties de keuze voor het juiste type cement en andere bindmiddelen onderbouwen.
  • Je kunt voor eenvoudige situaties de keuze voor een geschikt betonmengsel berekenen.
  • Je kunt passende instructies geven aan de verschillende doelgroepen voor de vervaardiging, verwerking en nabehandeling van eenvoudige betonmengsels.
  • Je kunt in alle stappen van het proces handelen volgens de geldende kwaliteitsrichtlijnen en vereisten voor certificering.
  • Je begrijpt dat de huidige aanpak van mengsels maken zou kunnen veranderen door bredere maatschappelijke ontwikkelingen.
Deze cursus heeft een studielast van ongeveer 80 uur. Dit is een gemiddelde. Het kan zijn dat je er persoonlijk meer of minder tijd voor nodig hebt om de cursus succesvol af te ronden.
Deze cursus wordt afgesloten met een toets.

Over de toetsing

Wij sluiten deze cursus af met een Schriftelijke toets.

Het examen duurt 2,5 uur en wordt digitaal afgenomen op een locatie bij jou in de buurt. Je kennis wordt getoetst met een flinke hoeveelheid meerkeuzevragen en een aantal open vragen. Een mengselberekening volgens het 10-stappenplan is hierbij vast onderdeel.

Als je deze cursus succesvol afrondt, ontvang je een Certificaat.

Over de herkansing

Er wordt geen herkansing van de toets aangeboden. Mocht je niet slagen, dan kun je meedoen met de eerstvolgende examenmogelijkheid, nadat de cursus opnieuw is gegeven. Belangrijk: je wordt niet automatisch ingeschreven voor een herkansing. Wil je meedoen met het examen, schrijf je dan tegen die tijd opnieuw in via onze website. Hier zijn kosten aan verbonden.

Kenniseenheden

Voor deze cursus kun je 6 kennispunten voor het Constructeursregister behalen. Constructeurs die ingeschreven staan in het Constructeursregister hebben deze punten nodig voor hun professionele ontwikkeling.
Trainingslocatie Ruinen, gebouw Buitencentrum de Poort

Ruinen