Alternatieve bindmiddelen: vallen en weer opstaan

Domeinen Cement- en Betontechnologie, Studio Beton webinars
Auteur Betonvereniging
Publicatiedatum donderdag 18 maart 2021
Over dit webinar

Een van de ambities van het Betonakkoord is het verbeteren van de milieuprestatie van het materiaal beton. Een belangrijke hindernis daarbij is de grote hoeveelheid CO2 die vrijkomt bij het maken van portlandcementklinker, het halfproduct waaruit de meeste cementsoorten worden opgebouwd. Het is dan ook niet verrassend dat partijen op grote schaal zoeken naar alternatieven voor juist dit bindmiddel. Geopolymeren worden nogal eens genoemd als een interessante optie.

De eerste toepassingen van geopolymeren betroffen eenvoudige betonwaren als tegels en stenen, producten die in grote hoeveelheden en seriematig worden vervaardigd. Het wachten was nog op een eerste constructieve toepassing. De primeur was voor een onderdoorgang onder een spoorbaan bij Heiloo. Opdrachtgever ProRail en aannemer Mobilis vertellen in dit webinar over hun ervaringen bij dit experiment, dat gekenmerkt werd door vallen en weer opstaan.

Bekijk de video

startbeeld bij webinar Alternatieve bindmiddelen

Klik hier om je instellingen aan te passen