Bouwkraan steekt tegen een blauwe lucht uit boven een gebouw in aanbouw.

Beton, hebben we dat nog wel nodig?

Domeinen 5 domeinen
Publicatiedatum dinsdag 2 april 2024

Beton is overal om ons heen. Het is een materiaal dat we vaak gebruiken om gebouwen, bruggen, wegen en dammen te bouwen. Maar beton heeft ook een grote impact op het milieu. Voor beton hebben we cement nodig en cementproductie heeft een hoge CO2-uitstoot. Wereldwijd komt 7-8% van alle CO2-uitstoot door cementproductie. Dat is natuurlijk enorm veel! Sommige mensen vragen zich af: "We kunnen toch veel beter met hout bouwen. Hebben we beton nog wel nodig?" Het antwoord is ja, en hier zijn een paar redenen waarom.

Sterk

Het is heel sterk

Beton is een van de sterkste materialen die we kennen. Het kan heel veel gewicht dragen en gaat heel lang mee. Dit maakt het perfect voor het bouwen van constructies die veilig en stevig moeten zijn, zoals huizen en bruggen. Beton kan menen beschermen tegen natuurrampen zoals aardbevingen, orkanen en overstromingen. Gebouwen en structuren gemaakt van beton kunnen beter tegen deze krachten en helpen levens te redden.

Beschikbaar

Het is overal beschikbaar

De ingrediënten voor beton, zoals zand, water en cement, zijn bijna overal te vinden. Dit maakt het een heel toegankelijk materiaal voor bouwprojecten over de hele wereld. Andere sterke steensoorten, zoals graniet of basalt, zijn op veel minder plekken te vinden.

Veelzijdig

Het is veelzijdig

Veel gebouwen, zoals huizen, scholen en winkelcentra, zijn gemaakt van beton. Ook rijden we vaak over betonnen bruggen en viaducten of door tunnels van beton. Zelfs in je eigen tuin vind je beton terug, bijvoorbeeld in bloempotten, tuinpaden of kleine bruggetjes over een vijver. Waarom komt beton zo vaak terug in onze omgeving? We kunnen beton in bijna elke vorm gieten, wat betekent dat architecten en bouwers er heel creatief mee kunnen zijn. Van grote wolkenkrabbers tot kleine tuinpaden, we kunnen beton kan voor bijna alles gebruiken. Deze veelzijdigheid betekent ook dat we slanke constructies kunnen ontwerpen (met dus minder CO2-uitstoot), die toch heel sterk zijn. De ontwikkelingen hierin gaan snel. Zo kunnen we tot 70% besparen op een betonnen vloer als we het materiaal vooral daar storten waar het nodig is. Of kunnen we net zo sterke constructies krijgen met slimmere boogconstructies.

Innovatie

Innovatie maakt het milieuvriendelijker

Ondanks de milieu-impact van beton, zijn er veel ontwikkelingen om nieuwe soorten beton te maken die minder schadelijk zijn voor het milieu. Bijvoorbeeld, sommige nieuwe soorten beton kunnen CO2 opnemen, waardoor ze een positieve impact hebben op het klimaat. Ook kunnen we alternatieve bindmiddelen gebruiken, die het cement helemaal of voor een deel vervangen. En wat denk je van textiel als bekisting? Zo sparen we ons al dat ondersteuningsmateriaal uit dat we anders moeten vervoeren en installeren.

Conclusie

Ook al heeft beton een grote impact heeft op het milieu, kunnen we in de bouw niet zonder. Het is sterk en veelzijdig. Wetenschappers en ingenieurs werken hard aan milieuvriendelijkere soorten beton. Dus ja, we hebben beton nog steeds nodig. Al moeten we zeker blijven zoeken naar manieren om het op een duurzamere manier te gebruiken.