Achteraanzicht van mensen die in een klas zitten en luisteren naar een presentatie.

Oud-student aan het woord: 'Ik leer nog elke dag bij'

Domein Ontwerp en Constructie
Auteur Betonvereniging
Publicatiedatum donderdag 4 april 2024

Er zijn weinig cursisten die de mbo-, hbo- én masteropleiding van BV/BmS voltooien. Wim Verloop (45) deed het. Hij volgde in de avonduren drie opleidingen tot betonconstructeur en werkte zich op tot hoofdconstructeur bij Boskalis. ‘Als ik voor de keuze stond, zou ik het zo weer doen.’

‘Ik werkte als tekenaar bij ingenieursbureau Lincon. Mijn collega’s kwamen van het hbo, zelf had ik de mbo-opleiding Civiele Techniek aan het Da Vinci College gevolgd. Ik zag dat zij constructies konden berekenen en dacht: dat wil ik ook. Daarom meldde ik me aan voor het leertraject van de Betonvereniging, dat inmiddels hoort bij BV/BmS.

‘Bij elke opleiding staat deze vraag centraal: hoe reken ik deze betonconstructie uit? Het begint met eenvoudig werk, zoals woonhuizen en bruggetjes. Dat wordt steeds complexer en in de masteropleiding leer je ook rekening houden met factoren zoals temperatuur.

‘In totaal deed ik er, met tussenpozen, zo’n tien jaar over. Een lang traject, dat ik niet per se iedereen aanraad, want het vraagt veel van je tijd en energie. Met name voor de masteropleiding moest ik echt leren om keuzes te maken in mijn privéleven. Ik combineerde de opleidingen met een veeleisende baan en jong gezin, het duurde best even voordat ik de discipline had om het afstudeerproject af te ronden.

‘Toch zou ik het allemaal zo weer doen. Het is zo leuk om wat je leert direct in de praktijk te brengen. Een sommetje dat je niet zo goed snapt, maar even goed uitgelegd krijgt, kun je meteen de volgende dag in je werk gebruiken. Natuurlijk kun je ook hulp vragen aan collega’s, maar het is veel leuker om die kennis zelf in huis te hebben.

‘Ik heb nu ruim 25 jaar werkervaring. De rolmodellen die ik aan het begin van mijn carrière had, zijn bijna allemaal met pensioen. Ik merk dat ik nu zelf degene ben die jonge collega’s kan inspireren. Ik druk ze op het hart om vooral veel vlieguren te maken. Ons vak vraagt om ervaring: je moet tegen veel verschillende vraagstukken aanlopen, pas dan ga je het allemaal snappen. Zelf leer ik ook nog elke dag bij.’