In deze aflevering van In groen beton gegoten gaat Harm Edens in gesprek met Simon Wijte (Adviesbureau Hageman en TU Eindhoven) en Jan-Pedro Vis (Renewi Commercial Waste) over de toekomst van hergebruik en recycling in de betonsector.
Volgens Simon Wijte is er geen vaste definitie van gerecycled beton. Hij maakt onderscheid tussen re-use – het hergebruik van complete betonnen constructies – en het opnieuw inzetten van losse betonelementen. Pas wanneer beton wordt gebroken en vermalen, verdwijnt volgens hem de essentie van beton: er is dan een nieuw bindmiddel nodig om er weer beton van te maken.
Jan-Pedro Vis kijkt breder en onderscheidt drie recyclingketens: hergebruik van constructies (re-use), recycling van beton naar beton, en het benutten van reststromen als nieuw bindmiddel. Deze vormen moeten naast elkaar bestaan om de sector op weg te helpen naar nul CO₂-uitstoot.
Beiden benadrukken het belang van zorgvuldige sloop. Beton moet gescheiden blijven van andere materialen, anders verliest het zijn waarde als grondstof. Dat vraagt om duidelijke keuzes bij opdrachtgevers en woningcorporaties: wie circulair wil slopen, moet dat vanaf het begin in de keten organiseren.
Wijte werkt met zijn team aan een database van herbruikbare betonnen elementen – een soort Marktplaats voor beton. Zo kan bij nieuwe projecten sneller worden gekeken wat er al beschikbaar is. En één ding is voor hem duidelijk: beton blijft alleen echt circulair als het schoon blijft.
Prefab & digitalisering: de betonindustrie efficienter maken. Harm Edens in gesprek met René du Pre en Wim Jansze
Circulair ontwerpen en hergebruik: betonnen gebouwen van de toekomst. Harm Edens in gesprek met Bart van Kampen en Pim Peters
CO₂-opslag in beton: hype of revolutie? Harm Edens in gesprek met Marcel Bruins en Erik Amesz
Verdiep je in de vernieuwde Eurocode 2 en vergroot je kennis voor betere betonconstructies.
Dit is perfect voor nieuwkomers in de betonsector, zoals chauffeurs of verkopers. Je leert over soorten beton, materialen en verwerkingsmethoden.
Ontdek de uitvoerbaarheid van verschillende constructieonderdelen in drie interactieve bijeenkomsten.