Hoe werken grote publieke organisaties samen aan de versnelling van duurzaam beton? In deze aflevering praat Harm Edens met Willem Gall (Havenbedrijf Rotterdam) en Sonja Fennis (Rijkswaterstaat) over de stap van grijs naar groen beton – en de uitdagingen die daarbij horen.
Bij Rijkswaterstaat bestaat ongeveer 95 procent van alle constructies uit beton. De ambitie is duidelijk: in 2030 volledig circulair werken en tegelijk de CO₂-uitstoot sterk terugdringen. Rijkswaterstaat ondertekende het Betonakkoord en gebruikt de lessen uit succesvolle pilots om duurzame toepassingen op te schalen naar reguliere projecten. Sonja Fennis legt uit hoe binnen de organisatie wordt gewerkt aan kennisopbouw en samenwerking in de keten.
Ook het Havenbedrijf Rotterdam wil zijn infrastructuur versneld verduurzamen. Willem Gall vertelt hoe het havenbedrijf nieuwe ontwikkelingen in duurzaam beton actief toepast in lopende projecten. Ze wachten niet af tot de regelgeving rond is, maar testen zelf of het materiaal aan de technische eisen voldoet – met concrete resultaten als gevolg.
Toch is de weg naar grootschalige toepassing lang. Regelgeving kan pas volgen wanneer er voldoende ervaring en praktijkkennis is opgebouwd. Daarom stimuleren partijen als Rijkswaterstaat de ontwikkeling van groen beton van onderaf: via consortia, proeftuinen en gezamenlijke investeringen in innovatie. Slechts een klein deel van die innovaties haalt de eindstreep, maar elke stap brengt de sector dichter bij een CO₂-neutrale toekomst.
Circulair beton: hoe sluiten we de keten?. Harm Edens in gesprek met Simon Wijte en Jan-Pedro Vis
Innovaties in de betonbouwsector: Harm Edens in gesprek met Maurice Hermens en Joris Veerman
Hoe is het gesteld met ons klimaat in 2050? Harm Edens in gesprek met Heleen de Coninck
Verdiep je in de vernieuwde Eurocode 2 en vergroot je kennis voor betere betonconstructies.
Dit is perfect voor nieuwkomers in de betonsector, zoals chauffeurs of verkopers. Je leert over soorten beton, materialen en verwerkingsmethoden.
Ontdek de uitvoerbaarheid van verschillende constructieonderdelen in drie interactieve bijeenkomsten.