Tijdens het Beton Event 2025 doken we in drie onderwerpen die samen het beeld geven van waar onze sector nu staat. We zagen hoe real-time sensoren helpen om schade aan beton eerder te ontdekken. We leerden waarom behoud van bestaande bruggen en viaducten de meest circulaire keuze is. We kregen ook mee dat visueel inspecteren van voorspanning niet genoeg is, zodat we risico’s beter kunnen aanpakken. De sprekers lieten zien dat we veel winst boeken als we anders kijken, beter meten en meer samenwerken. Zo werken we stap voor stap aan infrastructuur die langer meegaat, minder kost en vooral veilig blijft.
In zijn sessie presenteerde Emanuele Rossi (DuraMon) een innovatieve sensortechnologie die inzicht geeft in de conditie van betonconstructies, nog voordat schade zichtbaar wordt. De technologie meet onder andere chloride-indringing en carbonatatie, en is in juni 2025 geïnstalleerd in de Proeftuin Prinses Margriettunnel. Het doel: wapeningscorrosie tijdig signaleren en zo onnodige schade en hoge kosten voorkomen.
Rossi wil vooral een mentaliteitsverandering aanjagen: niet pas in actie komen als het te laat is, maar veel eerder en doelgerichter ingrijpen. ‘Veel mensen denken nog steeds dat beton eeuwig meegaat. Maar corrosie is een stille, schadelijke kracht die je niet kunt zien, tot het ernstig wordt. Door te meten wat er binnenin gebeurt, kun je preventief onderhoud plannen in plaats van paniekmaatregelen nemen.’
De sessie leidde tot veel vragen, zowel over de wetenschappelijke werking van de sensoren als over praktische toepassingen, kosten en ervaringen in de praktijk. Rossi vertelde dat de sensoren inmiddels in 35 projecten in Europa worden gebruikt. De grootste winst zit volgens hem in het combineren van monitoring met andere technieken voor een beter en betrouwbaarder beheer van infrastructuur.
Wat deelnemers volgens hem meenemen? Een breder bewustzijn van wat monitoring kan opleveren. Niet als vervanging, maar als aanvulling op bestaande methoden. ‘Het draait niet alleen om technologie, maar om houding. Wie nu leert vooruit te kijken, voorkomt straks rampscenario’s. En wie innoveert, maakt beton duurzamer, veiliger en toekomstbestendiger.’
Behoud van bestaande bruggen en viaducten is de ultieme vorm van circulariteit. Dat was de kernboodschap van Tom Petersen en Bas Bruins Slot (Witteveen+Bos) tijdens hun sessie over levensduurverlenging. Ze lieten zien hoe onderzoek naar constructieve veiligheid en materiaalkundige staat samenkomt in een integraal oordeel over de restlevensduur van betonconstructies. Aan de hand van praktijkvoorbeelden, zoals kokerbruggen en nok-/tandconstructies binnen de raamovereenkomst van Rijkswaterstaat, lichtten ze toe hoe dit proces in de praktijk verloopt.
Het publiek bestond uit een gemengd gezelschap. Waar sommigen al vertrouwd waren met het onderwerp, waren de inzichten voor anderen nieuw. Er werden zowel specialistische als bredere vragen gesteld, onder andere over hoe de aanpak zich vertaalt naar andere opdrachtgevers zoals provincies en gemeenten.
De centrale oproep van de sprekers: focus niet alleen op nieuwbouw, maar geef bestaande constructies de aandacht die ze verdienen. Goed onderhoud voorkomt onnodige vervanging en dure ingrepen achteraf. ‘Het is net als bij je huis,’ aldus Petersen. ‘Als je te lang wacht met onderhoud, wordt het pas echt duur. En bij bruggen en viaducten gaat het om publiek geld, dus daar moet je slim mee omgaan.’
Voor de toekomst hopen Linthorst en Petersen dat hun werk niet alleen bij Rijkswaterstaat, maar ook bij lokale overheden navolging krijgt. Komend jaar verwachten ze meer generieke conclusies te kunnen trekken uit het onderzoeksprogramma. Maar de boodschap blijft dezelfde: ‘Als je niks hoeft te doen: circulairder kan het niet.’
In zijn sessie gaf Remco van Osch (Nebest) een belangrijke boodschap mee: de huidige aanpak van onderhoud aan bruggen met voorspanning schiet tekort. ‘We doen nu alleen visuele inspecties, maar dat is niet genoeg. Schade aan voorspanningskanalen is niet zichtbaar aan de buitenkant. Die moet je opsporen met specialistisch onderzoek.’ Hij pleit voor systematisch onderzoek op basis van metingen en constructies openmaken, met behulp van een eenduidig protocol.
Samen met de VABOR (Vereniging van Adviesbureaus voor BetonOnderhoud en Reparatie) werkt Van Osch aan een richtlijn die moet helpen bij het uitvragen, uitvoeren en interpreteren van dit soort onderzoek. ‘We willen niet pas leren na een instorting. In Dresden en Genua zagen we de gevolgen van falende voorspanning. Dat moeten we in Nederland voorkomen.’
De sessie leidde tot een levendige discussie. Er kwamen vragen over de grenzen van de huidige technieken, vooral op moeilijk bereikbare plekken, zoals verankeringszones. Van Osch gaf toe dat daar nog geen sluitende oplossingen voor zijn, maar onderstreepte dat dit precies is waarom kennisdeling en samenwerking zo belangrijk zijn. ‘De halve werkgroep van de richtlijn zat in de zaal. Dat gaf een mooie dynamiek.’
Wat deelnemers volgens hem vooral meenemen? Het besef dat ook in Nederland niet alles onder controle is. ‘We doen het beter dan veel andere landen, maar dat betekent niet dat het goed genoeg is. Alleen een visuele inspectie is niet genoeg. Er is meer nodig om onze infrastructuur veilig te houden.’
Van het Beton Event 2025:
Presentator Harm Edens trapte het Beton Event af met een pleidooi voor radicale verandering en een gezonde dosis betontrots.
Samenvatting van het Beton Event 2025
Heb je de lezingen op het Beton Event gemist? Wij vatten ze voor je samen.
Verdiep je in de vernieuwde Eurocode 2 en vergroot je kennis voor betere betonconstructies.
Dit is perfect voor nieuwkomers in de betonsector, zoals chauffeurs of verkopers. Je leert over soorten beton, materialen en verwerkingsmethoden.
Ontdek de wereld van beton gemakkelijk vanuit huis met deze online cursus. Volg tien modules vol informatie en toetsen om je voortgang te meten.