Bel voor persoonlijk advies: 0182 - 539 233
Tips voor constructeurs

Werken aan je professionele ontwikkeling: 5 manieren om kennispunten te verdienen

Als constructeur, ontwerper of toetser is het van belang dat je op de hoogte bent van de laatste ontwikkelingen in jouw vakgebied. Zeker als je geregistreerd bent bij het Constructeursregister. Er zijn verschillende manieren om te laten zien dat je je kennis bijspijkert en voldoende werkervaring opbouwt. In dit artikelen leggen we uit hoe je als registerconstructeur, -ontwerper of -toetser kennispunten verdient.

Wat is het Constructeursregister?

In een vorig artikel schreven we al over de voordelen van het Constructeursregister. Het Constructeursregister is opgericht om de bouwsector te professionaliseren. Aangesloten deelnemers laten zien dat ze gekwalificeerd zijn en opdrachtgevers kunnen via de website in contact komen met deze constructeurs, van wie ze zeker weten dat ze voldoen aan de huidige kwaliteitseisen. Met deze professionele registratie wil het Constructeursregister de constructieve veiligheid in Nederland waarborgen.

Het maakt niet uit of je voor een werkgever of zelfstandig werkt. Iedereen met een loopbaan als constructeur, ontwerper of toetser mag zich aanmelden. Wel moet je aan bepaalde toelatingseisen voldoen.

Hoe kun je punten verdienen?

Als je aangesloten bent bij het Constructeursregister, ben je verplicht om werkervaring op te bouwen en je kennis constant bij te spijkeren. Je moet bijvoorbeeld kunnen aantonen dat je minimaal 800 uur per jaar aan constructieve, ontwerpende of toetsende werkzaamheden besteedt. Deze uren houd je zelf bij in een online systeem. Het Constructeursregister controleert elke drie jaar of je voldoende werkervaring hebt opgebouwd.

Ook is het de bedoeling dat je aan je professionele ontwikkeling werkt door deel te nemen aan educatieve activiteiten. Hiervoor kun je punten ontvangen. Er zijn verschillende mogelijkheden:

Een cursus volgen. Met veel van onze cursussen en opleidingen kun je punten verdienen. Zo krijg je voor onze duurzaamheidscursussen 2 of 3 kennispunten, voor Basiskennis Beton Technologie 6 kennispunten, voor Constructieve Ankers 9 kennispunten en voor Betononderhoud 10 kennispunten. Een volledig overzicht vind je hier. Ook bij sommige cursussen en opleidingen van andere instanties, zoals van BV/BmS, de HTI of TU Delft kom je in aanmerking voor kennispunten.

Een seminar, lezing bijeenkomst of webinar bijwonen. Staat er binnenkort een evenement op het programma dat aansluit bij jouw vakgebied? Dan levert jouw aanwezigheid al 1 of 2 kennispunten op. Je kunt bijvoorbeeld de jaarlijkse Dag van de Constructeur bezoeken, of het Beton Event in november. Het mag ook een eenmalige bijeenkomst zijn. Op de website van het Constructeursregister vind je een overzicht van de evenementen die op de planning staan.

Een artikel publiceren. Als je graag schrijft over de ontwikkelingen in de constructeurswereld, dan kan het de moeite waard zijn om jouw bijdrage te laten verschijnen in een gerenommeerd vakblad, zoals de tijdschriften Cement en Betoniek. Je kunt hier 2 tot 4 kennispunten mee verdienen.

Lesgeven. Als docent van de Betonvereniging kun je, afhankelijk van het aantal uren en het niveau waarop je je lesgeeft, tot 16 kennispunten verdienen. Maar je kunt je kennis ook op andere manieren overbrengen. Bijvoorbeeld met een gastcollege, workshop of voordracht. Hiervoor krijg je 1 tot 4 kennispunten.

Lid worden van een commissie of bestuur. Ben jij iemand die graag meebeslist over het beleid van een organisatie? Dan kun je met jouw rol ook kennispunten verdienen. Zo krijg je bijvoorbeeld per commissie/bestuursbijeenkomst of -activiteit 1 kennispunt als je een bijdrage levert aan de Betonvereniging, VN Constructeurs of BV/BmS en 3 kennispunten als je optreedt als examinator.

Dit is slechts een greep uit de vele manieren om kennispunten te verdienen. Er is nog veel meer mogelijk. Je kunt bijvoorbeeld ook een incompany cursus volgen of studiedagen bijwonen. Een volledig overzicht van de activiteiten die in aanmerking komen, vind je op de website van het Constructeursregister. Heb je een eigen idee dat niet op de lijst staat? Leg dit dan zeker voor: het Constructeursregister staat open voor nieuwe initiatieven.