laboratoriumonderzoek bouwmaterialen assistent weegt

Opleiding Betonlaborant BV

Wil jij de kwaliteit bewaken van al het beton dat de fabriek verlaat? Volg dan de opleiding tot betonlaborant.

Domein Cement- en Betontechnologie
Cursusdagen 20 cursusdagen

Deze opleiding heeft zowel een theoretische als een praktische invalshoek. Behalve algemene kennis van beton leer je ook hoe je in het laboratorium alle voor de norm noodzakelijke proeven moet uitvoeren en erover rapporteren. Zodra je het diploma Betonlaborant BV hebt behaald, mag jouw bedrijf gecertificeerd beton leveren volgens de BRL1801 Betonmortel en de Criteria 73 Constructief beton.

Doelgroep

• Mengmeesters
  • Truckmixerchauffeurs
  • Laboratoriummedewerkers

Niveau

Het cursusniveau is mbo.

Om deel te kunnen nemen aan deze opleiding heb je bij voorkeur een vmbo-diploma nodig. Rekenvaardigheid op dit niveau is noodzakelijk om de opleiding met goed gevolg te doorlopen.

Unieke punten

Deze opleiding biedt jou de volgende voordelen:

• Ervaren docentexperts
  • Actuele cursusmaterialen
  • Kleine groepen
  • Beschikking over betonlaboratorium

Doel van het opleidingstraject

Als je deze opleiding hebt afgerond kun je alle noodzakelijke proeven doen om de kwaliteit van het product beton te onderbouwen.

Je kunt in het laboratorium van een betoncentrale of een prefab-betonfabrikant aan de slag.

Vorm

Bij deze opleiding maken we gebruik van de volgende leermethoden:

• Presentatie door docenten
  • Demo's
  • Proefexamen
  • Schriftelijke opdrachten
  • Video

Bij deze opleiding maken we gebruik van de volgende leermethoden:

• Cases
  • Discussies
  • Presentatie door docenten
  • Proefexamen
  • Schriftelijke opdrachten
  • Video
vers beton testen
mannelijke bouwvakker glimlachend bouwterrein

Basiskennis Beton Algemeen

Dit is perfect voor nieuwkomers in de betonsector, zoals chauffeurs of verkopers. Je leert over soorten beton, materialen en verwerkingsmethoden.

Laboratorium voor het testen van bouwmaterialen Laboratoriumtechnicus meet de grootte van een betonnen kubus met behulp van een metalen liniaal

Beton in het Lab

Je leert alles wat betonlaboranten moeten weten, zoals de kwaliteitseisen voor betonspecie en grondstoffen, en de vereiste proeven volgens BRL 1801.

Leerdoelen

De leerdoelen van deze opleiding zijn:

Basiskennis Beton Algemeen

• Je kent de grondstoffen van het materiaal beton, hun eigenschappen, opslagmethoden en transportmethoden.
  • Je weet hoe beton wordt samengesteld uit de grondslagen, welke gereedschappen hiervoor worden gebruikt en hoe het mengsel wordt berekend.
  • Je kunt de productie van betonspecie omschrijven voor de betonwarenindustrie en de betonmortelindustrie, van de aanvoer en opslag van grondstoffen tot de dosering in de menginstallatie.
  • Je weet hoe bekisting en wapening worden toegepast, inclusief het gebruik van voorspanstaal volgens verschillende methoden en systemen.
  • Je weet hoe beton moet worden verwerkt en nabehandeld.
  • Je kent de eigenschappen van beton, betonspecie en bijzondere betonsoorten.
  • Je kunt omschrijven hoe kwaliteit van beton wordt gewaarborgd in de betonvoorschriften, welke controles er zijn, wat er wordt gecontroleerd en hoe certificatie werkt.

Beton in het lab

• Je kent de grondstoffen, samenstelling en eigenschappen.
  • Je weet hoe je betonspecie verwerkt en nabehandelt.
  • Je hebt kennis van wapening, bekisting, betonvoorschriften, kwaliteit, controle en prefab beton.
  • Je kunt zelfstandig laboratoriumwerkzaamheden uitvoeren voor het vervaardigen en controleren van betonspecie en beton.

Deze opleiding heeft een studielast van ongeveer 120 uur. Voor Basiskennis Beton Algemeen staat 40 uur, voor Beton in het lab 80 uur. Deze studielasturen zijn gemiddelden. Het kan zijn dat je er persoonlijk meer of minder tijd voor nodig hebt om de opleiding succesvol af te ronden.

Deze opleiding wordt afgesloten met 3 toetsen.

Na elke cursus doe je een schriftelijk toets. Meer informatie over deze toetsen en eventuele herkansingen vind je op de pagina’s van de twee cursussen.

Als je alle toetsen hebt behaald, ontvang je het diploma Betonlaborant BV.

Beton in het Lab

Een zeer goede en behulpzame cursusleider, bedankt!

Beton in het Lab

Een leuke ervaring en ontzettend leerzaam.

Beton in het Lab

De lessen waren altijd super geregeld. De docent kan geweldig uitleggen en de stof duidelijk overbrengen.

Basiskennis Beton Technologie

Een goed opgebouwde cursus, alle facetten komen aan bod. De docent was erg gedreven en zorgde voor een goede balans.

Basiskennis Beton Technologie

Ik heb op een fijne en begrijpelijke manier les gekregen. De leraar heeft alle punten waar we op vastliepen uitgelegd totdat dit bij iedereen duidelijk was.

Basiskennis Beton Technologie

Ik heb tijdens de cursus veel geleerd wat ik kan gebruiken in mijn dagelijkse werkzaamheden. Door de vele praktijkvoorbeelden blijft de kennis hangen.

Contactpersoon

• Rens van Berkesteijn